دمپسی: توافقنامه‌ی امنیتی امریکا و افغانستان تا اکتوبر مشخص شود

جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در سفری به کابل، گفته که سرنوشت توافق‌نامه‌ی امنیتی بین افغانستان و امریکا باید تا اکتوبر آینده مشخص شود. آقای دمپسی به دنبال دیدار با حامد کرزی رییس جمهور‌، در گفت‌وگویی با خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل تأکید کرد که تا پیش از پایان مأموریت فعلی ناتو در افغانستان، مسایل مربوط به این موضوع روشن شود. او افزود: «از نظر نظامی، مایلم از حالا تا ماه اکتوبر، در چهارچوب توافق‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه، شناختی روشن‎تر از آینده داشته باشم». او افزود: «چرا می‌گویم تا اکتوبر؟ زیرا ما می‌خواهیم تا اکتوبر سال ٢٠١٤، یعنی تقریبا نود روز قبل از انقضای مأموریت فعلی ناتو و آغاز مرحله‎ای که ناتو آن را «حمایت قاطع» می‎نامد، چهارچوبی پایدار در اختیار داشته باشیم». وی هم‌چنان اضافه کرد: «به این ترتیب، اکتوبر سال ٢٠١٣ کمابیش حدود یک‌سال قبل از این تاریخ است و توصیه‌ی من از لحاظ نظامی‌ این است که باید تلاش کنیم تا حدود یک‌سال مانده به زمان پیاده شدن ترتیبات جدید، تا حد امکان، وضوح و قطعیت بیش‌تری در این زمینه به دست آوریم».

اما در اعلامیه‌‎ای که از طرف دفتر کرزی به دنبال دیدار او با رییس ستاد ارتش امریکا منتشر شد، آمده که رییس جمهوری از آمادگی مشروط خود برای امضای این توافق‌نامه سخن گفته است. بر‌اساس این اعلامیه، آقای کرزی در دیدار با آقای دمپسی گفته که علاقمند امضای توافق‌نامه‌ی درازمدت امنیتی بین کابل و واشنگتن است، مشروط بر این که این توافق‌نامه منجر به تأمین صلح و امنیت‌ و تقویت نیروهای امنیتی کشور شود و کشورش را هم «نیرومند و متحد» کند.

گزینه‌ی صفر وجود ندارد

رییس ستاد ارتش امریکا هم‌چنین گفت که «گزینه‌ی صفر» یا خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان در دستور کار او نیست. پیش از این برخی رسانه‌های امریکایی گزارش داده بودند که اگر توافق‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن به امضا نرسد، مقام‌های امریکایی در باره‌ی خروج کامل نیروهای خود از افغانستان فکر خواهند کرد.

مارتین دمپسی گفت: «من گزینه‌ی صفر روی دست ندارم. کسی از من نخواسته که برای گزینه‌ی صفر آمادگی بگیرم. من گزینه‌ی صفر را توصیه نمی‎کنم. گزینه‌ی صفری وجود ندارد».

این نخستین سفر رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به کشور پس از تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه درباره‌ی پیمان امنیتی میان دو کشور از سوی دولت حامد کرزی است. به دنبال گشایش دفتر گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، در ۲۸ جوزا دفتر آقای کرزی اعلام کرد که این گفت‌وگوها‌، به دلیل تناقض میان گفتار و عمل ایالات متحده‌ی امریکا در مورد روند صلح، از جانب افغانستان به تعلیق درآورده شد». هر‌چند آقای کرزی پیش از آن بارها بر این امر تأکید داشت که گروه طالبان باید برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح نشانی مشخصی داشته باشد، اما پس از گشایش این دفتر، آن را «توطئه» خواند.

یک‌هفته پیش، کریم خرم، رییس دفتر آقای کرزی گشایش دفتر طالبان در قطر را «توطئه‎ای برای تجزیه‌ی افغانستان» خواند؛ اما جیمز کانینگ‌هام، سفیر امریکا در کشور این اظهارات را «مزخرف و بی‌اساس» دانست. (بی بی سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *