نمایندگان: امضا نکردن توافق‌نامه‌ی امنیتی‌ پیامدهای منفی برای کشور دارد

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس با بی‌نتیجه خواندن سفر رییس جمهور کرزی به هندوستان می‌گویند: آقای کرزی دراین سفر هیچ‌دست‌آوردی نداشته است. این نمایندگان می‌گویند، با توجه به این که هندوستان توان کمک تسلیحات سنگین به ارتش افغانستان را ندارد، درخواست رییس جمهور از مقام‌های هندی در این مورد، جز زبونی و حقارت کشور چیزی دیگری را در پی نخواهند داشت.
رییس جمهور کرزی روز پنج‌شنبه در يک سفر چهار روزه به هند رفته و با رييس جمهور، نخست‌وزیر، مشاور امنيت ملي و مقام‌هاي ديگر اين کشور ديدار کرده است. براساس خبرنامه‌ی ریاست جمهوری، این دیدارها موفقیت‌آمیز خوانده شده‌اند. باتوجه به این که رییس جمهور کرزی شدیدا در تلاش است تا با ترغیب کشورهای منطقه و کمک‌های تسلیحاتی آنان به ارتش افغانستان، از شدت فشارهای امریکایی‌ها کاسته و در چانه‌زنی‌ها بین دو کشور از موضع بهتری وارد شود، اما سناتوران این عمل‌کرد رییس جمهور کرزی را به زیان کشور خوانده می‌گویند، عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا تأثیرات منفی بر امنیت، اقتصاد و حالت روانی شهروندان گذاشته است.
به گفته‌ی آنان، رییس جمهور به جای این که درمورد برائت پاکستان، القاعده و طالبان فکر کند، تأثیرات منفی عدم امضای پیمان در کشور را در نظر گرفته و برای حل آن چاره‌اندیشی نماید. این نمایندگان می‌افزایند، هجوم شماری زیادی از شهروندان کشور پشت دروازه‌های سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی برای مهاجرت به آن کشورها، افزایش نرخ بی‌کاری و فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی از کشور و هم‌چنین عدم سرمایه‌گذاری داخلی از مواردی‌اند که رابطه‌ی مستقیم با پیمان امنیتی ایالات متحده امریکا دارند. آقای کرزی شرط امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را قطع تلاشی‌های خانه‌به‌خانه، تأمین صلح و برگزاری انتخابات شفاف عنوان داشته و تأکید نموده که تا زمانی که شرایط وی از جانب امریکا پذیرفته نشوند، پیمان امنیتی با این کشور را امضا نخواهد کرد. شرایطی که شماری از آگاهان آن را غیر‌موجه خوانده و ابراز می‌دارند که رییس جمهور کرزی موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را در گرو منافع شخصی خود درآورده و در این میان تلاش دارد تا امتیاز‌های سیاسی خود بر جانب امریکا را بقبولاند.

دیدگاه‌های شما
  1. Hey there would you mind letting me know which webhost you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must
    say this blog loads a lot faster then most.
    Can you suggest a good hosting provider at a fair price?
    Thank you, I appreciate it!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *