زاخیل‌وال: با آمریکایی‌ها مذاکرات پشت پرده داریم

در حالی که وزیر مالیه می‌گوید، مذاکرات در مورد توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با امریکا در پشت پرده ادامه دارد، شماری از اعضای مجلس نمایندگان خواهان امضای فوری این توافق‌نامه شده‌اند. به دنبال نگرانی‌های مردم به خاطر تأخیر در امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با امریکا، وزیر مالیه گفته است که گفت‌وگو‌ها میان مقام‌های افغان و امریکایی روی امضا این توافق‌نامه در عقب پرده جریان دارند.
با این حال، شماری از سناتوران در نشست عمومی روز یک‌شنبه مجلس نمایندگان گفتند که تأخیر در امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا در کل نگرانی‌ها را در کشور به میان آورده است. به گفته‌ی آنان، این مسئله بیش‌تر بالای اقتصاد و سرمایه‌گذاری اثر منفی برجا گذاشته است.
گل احمد اعظمی و هدایت‌الله رهایی دو تن از این سناتوران: «‌عدم امضای این سند تأثیر منفی بالای تجارت، وضعیت مردم افغانستان و حتا بر روحیه‌ی نیرو‌های افغان داشته است. تقاضای ما از رییس دولت این است که همان تعهدی که در روز نخست لویه جرگه‌ی مشورتی کرده بود را، عملی بسازد».
«این توافق‌نامه که امضا نمی‌شود، یک تأثیر بسیار منفور را در بخش‌های مختلف به‌جا گذاشته است، به‌خصوص در بخش تجارت؛ قیمت‌ها بلند رفته‌اند و مردم از این بابت بسیار نگران‌اند». فضل‌الهادی مسلم‌یار، رییس مجلس نمایندگان هم به گفته‌های این سناتوران مُهر تأیید گذاشت‌ و از رییس جمهور کرزی خواست که به فیصله‌های لویه جرگه‌ی مشورتی احترام بگذارد.
حکومت افغانستان به خاطر مشوره روی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با امریکا در اواخر ماه عقرب لویه جرگه‌ی مشورتی را برگزار کرد. هر چند لویه جرگه‌ی مشورتی این توافق‌‌نامه را تأیید کرد، اما رییس جمهور کرزی گفته است، تا زمانی که در افغانستان صلح و امنیت تأمین نگردد و نیز تلاشی خانه‌های افغان‌ها از سوی عساکر امریکایی متوقف نشود، این توافق‌نامه امضا نخواهد شد.
اما شماری از مقام‌های امریکایی گفته‌اند که اگر توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی هر‌چه زودتر امضا نشود، ممکن امریکا روی خروج تمام نیرو‌های خارجی از افغانستان تصمیم بگیر‌د. در این میان وزیر مالیه که عضو هیأت مذاکره کننده از جانب حکومت افغانستان در مورد توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی است، می‌گوید، هم‌اکنون مذاکرات پشت پرده به خاطر امضای این توافق‌نامه ادامه دارند.
حضرت عمر زاخیل‌وال روز شنبه در نشست خبری در کابل در مورد چنین گفت: «این مذاکرات فعلاً در پشت پرده جریان دارند و پیشرفت‌هایی هم در ساحات مختلف آن صورت گرفته است. ما امیدواریم که بالاخره هر‌چه زودتر این پیشرفت‌ها به جایی برسند که زمینه‌ی خوبی را برای امضا‌ی موافقت‌نامه‌‌ آماده بسازند».
آقای زاخیل‌وال می‌گوید که نه حکومت و نه هم رییس جمهور کرزی گفته است که توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با امریکا به امضا نمی‌رسد. وی گفته است که در ارتباط به شرایط‌ حکومت افغانستان پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته و این را رد می‌کند که گویا همه‌ی عساکر بین‌المللی افغانستان را ترک و کمک‌های‌شان با افغانستان را متوقف خواهند ساخت. «آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *