کمیسیون انتخابات: فرهنگ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت باید نهادینه شود

کمیسیون مستقل انتخابات از جوانان کشور خواست که با حضور گسترده در مراحل مختلف انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای، سلامت و شفافیت انتخابات سال آینده‌ی ریاست جمهوری را تضمین کنند. یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه (24 قوس 1392) در سمیناری که در کابل برگزار شد، گفت: «تردیدی نیست که حضور همگانی مردم در انتخابات یک اصل است؛ اما کشور ما که از یک مرحله‌ی حساس به مرحله‌ی دیگری گزار می‌کند، اشتراک و حضور گسترده‌ی جوانان در انتخابات تعیین کننده‌ترین معیار مشروعیت حکومت آینده است».
کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که جوانان با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، فرهنگ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را در افغانستان پایه‌گذاری کنند. رییس کمیسیون انتخابات تأکید کرد که جوانان با حضورشان در انتخابات می‌توانند آینده‌ی روشنی را برای افغانستان ترسیم کنند و از داخل شدن دوباره‌ی این کشور به بحران، جلوگیری نمایند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ برای سهم‌گیری جوانان در انتخابات، با کمیسیون انتخابات همکاری می‌کند و سمینارهایی که در کابل و ولایت‌ها برگزار می‌شوند، وزارت اطلاعات و فرهنگ در آن‌ها نقش گسترده دارد. سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ ‌در این سمینار از همه‌ی جوانان افغانستان تقاضا کرد تا حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند. آقای رهین نقش جوانان را در مسایل سیاسی با اهمیت خواند: «اصلا هر جایی که جوان نقش نداشته باشد، عجیب است. هر جایی که جوان نقش نداشت، هر جریان و پروسه‌ای که باشد، خالی از روح زندگی است. خالی از نشاط است، خالی از بالندگی و خالی از جهش و جنبش و پیشرفت و اعتلا است».
در همین حال، جوانان می‌گویند، آگاهی‌دهی در مورد انتخابات می‌تواند حضور مردم در پای صندوق‌های رای را پررنگ‌تر بسازد. طوبی سنگر، یک تن از اشتراک کنندگان سمینار دیروز گفت: «آگاهی جوانان نسبت به انتخابات کم است. اگر بیش‌تر به ولایت‌ها توجه شود، بهتر است؛ به خاطری که در کابل جوانان به انترنت دست‌رسی دارند، ولی این آگاهی‌ها باید در ولایت بیش‌تر شوند».
برخی از جوانان اشتراک کننده در این سیمینار می‌گویند، آگاهی دادن به جوانان می‌تواند تضمین کننده‌ی اشتراک گسترده‌ی همه‌ی مردم در انتخابات باشد، زیرا جوانان می‌توانند خانواده‌های‌شان را نیز در پای صندوق‌های رای بیاورند.
کریم‌الله خاوری، یک تن از اشتراک کنندگان گفت: «اگر جوانان در انتخابات سهمی نگیرند، مشروعیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت. 65 درصد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند. جمع بزرگی از جوانان اگر در انتخابات شرکت نکنند، معنای انتخابات چیست؟»
جوانانی که در این سیمینار اشتراک کردند، تأکید نمودند که باید زمینه‌ی حضور آن‌ها در انتخابات فراهم شود. آن‌ها تأکید کردند که ناامنی و فاصله‌ی دور مراکز رای‌دهی از روستاها، می‌تواند مانع حضور جوانان در انتخابات شود. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *