کابل: تهران از مخالفان مسلح ما حمایت نمی‌کند

وزارت خارجه می‌گوید، همکاری میان کابل و تهران در عالی‌ترین سطح ممکن قرار دارد و ایران مخالفان مسلح دولت افغانستان را کمک نمی‌کند. جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور درباره‌ی اظهارات معاون والی فراه در غرب کشور، مبنی بر حمایت ایران از نیروهای مخالف دولت گفت که روابط و همکاری میان کابل و تهران در عالی‌ترین سطحش قرار دارد که نشان دهنده‌ی دوستی و همکاری امنیتی و روابط نزدیک میان ایران و افغانستان است.
او افزود که درسفر آقای حامد کرزی، رییس جمهور به تهران روابط دو کشور بهبود قابل توجه یافته و افغانستان خواستار گسترش بیش‌تر روابط با تمام همسایگان، به‌خصوص ایران است. موسی‌زی تأکید کرد که افغانستان توانسته است‌ رابطه با آمریکا و ایران را در یک سطح معقول نگه‌دارد.
محمد یونس رسولی روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود که ایران گروه ۵۴۰ نفری از مخالفان مسلح دولت افغانستان را آموزش داده و برای انجام فعالیت‌های خراب‌کارانه به ولایت‌های غربی کشور فرستاده است. او افزوده بود که اسناد مکتوب و نوارهای تصویری وجود دارند که نشان می‌دهند که در داخل ایران نیز مراکزی برای آموزش نیروهای مخالف دولت افغانستان وجود دارند.
قرار است افغانستان و ایران پیمان همکاری بلند‌مدت امضا‌ کنند، پیمانی که آقایان کرزی و روحانی در سفر رییس جمهور کرزی به تهران بر سر کلیت آن به توافق رسیدند. آقای موسی‌زی درباره‌ی این پیمان گفت که مفاد این پیمان در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی خواهد بود که گروه‌های کاری دو کشور در زمینه کار می‌کنند و این پیمان به نفع افغانستان، ایران، ثبات منطقه و کل جهان است.
«افغان‌ها در جنگ سوریه حضور ندارند»
آقای موسی‌زی درباره‌ی حضور جوانان جنگ‌جوی افغان در سوریه که در صفوف نیروهای مخالف و دولت این کشور می‌جنگند، گفت که این خبرها نادرست‌اند و رسانه‌ها دروغ گفته‌اند. او افزود که تحقیقات دولت افغانستان نشان داده که تمام گزارش‌های نشر شده واقعیت ندارند.
این در حالی است که خبرگزاری تسنیم در روزهای گذشته از کشته شدن حدود ۱۰ مهاجر افغان ساکن ایران در سوریه خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، آنان در دفاع از «حرم حضرت زینب» در سوریه کشته شده بودند. به گزارش این خبرگزاری، اجساد این افراد در شهر قم، مشهد، اصفهان و تهران تشییع و به خاک سپرده شدند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *