پسر مجددی: پدرم از اقدامات غیرمسئولانه‌ی کرزی ناراحت است

خانواده‌ی صبغت‌الله مجددی، نخستین رییس دولت مجاهدین گفته که آقای مجددی به دلیل هشداری که به حامد کرزی داده بود نه، بلکه برای درمان بیماری خود به خارج سفر کرده است. آقای مجددی که رییس لویه جرگه‌ی مشورتی بود، در مراسم پایانی آن به حامد کرزی رییس جمهوری هشدار داد که اگر توافق‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا را امضا نکند، او مجبور خواهد شد در پایان عمر از افغانستان «هجرت» کند.
مجددی سه روز پس از این اظهارات به د‌نمارک رفت و به دنبال این سفرش، این گمانه مطرح شد که شاید او در اعتراض به خودداری آقای کرزی از امضای این توافق‌نامه، به گفته‌ی خودش از افغانستان «هجرت» کرده است. صبغت‌الله مجددی از رهبران جهادی افغانستان و نخستین کسی است که بعد از سقوط رژیم دکتر نجیب‌الله، وارد کابل شد و به عنوان رییس دولت مجاهدین قدرت را برای مدت محدودی به دست گرفت.
اما دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ قوس‌) ذبیح‌الله مجددی، پسر آقای مجددی‌ به خبرنگاران گفت که پدرش در یک سفر از قبل برنامه‌ریزی شده به دانمارک رفته و به‌زودترین فرصت ممکن به کشور باز خواهد گشت. او افزود: «جناب حضرت (صبغت‌الله مجددی) بر‌اساس ضرورت صحی‌اش این سفر را قبلا برنامه‌ریزی کرده بود و به دلیل مشکلات صحی خود سفر کرده است».
ذبیح‌الله مجددی که دبیر حزب جبهه‌ی نجات اسلامی نیز هست، که پدرش ریاست آن را به عهده دارد، هم‌چنین تأکید کرد که پدرش به دلیل «سیاست‌های غیرمسئولانه»‌ى رییس جمهوری ناراحت است. او گفت: «حامد کرزی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان باید با احترام به موضع شورای ملی، احزاب سیاسی، جامعه‌ی مدنی، نتایج نظرسنجی‌ها، اظهارات غیررسمی تعدادی از اعضای کابینه‌ی خود، شخصیت‌های روحانی و سیاسی و بالاخره قطع‌نامه‌ی لویه جرگه‌ی مشورتی، هر‌چه زودتر قرارداد امنیتی افغانستان و آمریکا را امضا و نگرانی ملت را مرفوع کند».
پسر صبغت‌الله مجددی امضای این توافق‌نامه را به سود منافع ملی افغانستان دانست و گفت که خودداری رییس جمهوری از امضای این قرارداد، بی‌اعتنایی به منافع ملی و بی‌احترامی به آرای ۲۵۰۰ عضو لویه جرگه و «توهین» به آقای مجددی به عنوان یک شخصیت روحانی خواهد بود.
اما آقای کرزی گفته که به‌شرطی حاضر به امضای این توافق‌نامه است، که سربازان آمریکایی خانه‌های مردم را بازرسی نکنند و دولت آمریکا تأمین صلح در کشور را تضمین کند. رییس جمهوری اخیراً در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی فرانسوی لوموند گفته که آمریکا مانند یک «قدرت استعماری» با کشورش برخورد می‌کند و و او را تحت فشار قرار می‌دهد که این قرارداد را امضا کند.
ولی ذبیح‌الله مجددی که بهار امسال از سمتش به عنوان والی کابل کنار رفت، در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود این اظهارات آقای کرزی را «بهانه» خواند و افزود که رییس جمهوری قصد دارد تیمش بر سر قدرت باقی بماند. پیش از این مقام‌های آمریکا تأکید داشتند که این قرارداد باید پیش از پایان سال جاری میلادی امضا شود، اما اخیرا جان کری، وزیر خارجه‌ی آمریکا گفته که اگر آقای کرزی آن را امضا نکند، فرصت آن وجود دارد که رییس جمهوری بعدی افغانستان آن را امضا کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *