حزب ملت؛ قطع حمایت از اشرف غنی و اعلام حمایت از زلمی رسول

حزب ملت افغانستان با قطع حمایت از نامزدی اشرف غنی احمدزی، حمایت خویش را از نامزدی داکتر زلمی رسول در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری اعلان کرد‌. حزب ملت افغانستان در مراسمی با عنوان «همایش شورای مرکزی حزب ملت افغانستان در مورد آخرین آرایش انتخابات ریاست جمهوری» که دیروز در کابل دایر شده بود، حمایت خود را از نامزدی د‌کتر زلمی رسول و تیم وی در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری اعلان کرد‌. در این گردهم‌آیی که هیأت رهبری، شورای اجرایی، شورای عالی نظارت، مسئولین نمایندگی‌های این حزب از ولایات و شماری از اعضای شورای مرکزی آن حضور داشتند، در کمیته‌های ده‌گانه تقسیم شده و پس از بررسی وضعیت تمامی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری، بااکثریت آرا و با صدور بیانیه‌ای حمایت خویش را از نامزدی زلمی رسول اعلام کردند. جعفر مهدوی، دبیرکل این حزب گفت که اعضای شورای مرکزی را از کابل و ولایات جمع کرده تا در مورد جهت‌گیری نهایی انتخاباتی حزب در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری تصمیم بگیرند. آقای مهدوی از اعضای این جلسه خواست که در کمیته‌های ده گانه برنامه‌ها و خصوصیات تمامی کاندیدان ریاست جمهوری را بررسی نموه و با در نظرداشت منافع ملی کشور، برای حمایت از یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرند.
هادی صادقی، سخن‌گو و عضوی شورای اجرایی حزب ملت به رسانه‌ها گفت که تمامی اعضا در کمیته‌های ده گانه تقسیم شده و با روحیه‌ی کاملا دموکراتیک، خصوصیات و برنامه‌های هریک از نامزدان را بررسی نموده و براساس شاخص‌هایی چون‌ اعتدال سیاسی، وحدت ملی، جایگاه حزب ملت افغانستان در این تیم‌ها، کارآمدی سیاسی و چانس برندگی در میان تمامی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری نمودند که اعضا در تمامی کمیته‌ها با اکثریت آرا حمایت خویش را از نامزدی د‌کتر زلمی رسول اعلام کردند.
در بیانیه‌ی پایانی این همایش آمده است که «حزب ملت افغانستان، ضمن بررسی و مطالعه‌ی جدی آخرین آرایش‌های انتخاباتی و با توجه به تعهد عمیق ملی خویش در قبال مردم رنجدیده‌ی افغانستان؛ با درنظرداشت وحدت ملی، مشارکت همگانی و حفظ دست آوردها یک دهه گذشته؛ با اذعان به نیاز افغانستان به میانه روی، پرهیز از افراطی‌گری و ناشکیبایی؛ ضمن احترام به همه کاندیدان محترم و شخصیت‌های معزز ملی حمایت خویش را از تیم انتخاباتی داکتر زلمی رسول و معاونان محترم شان اعلام می دارد».
این درحالی است که قبلاً حزب ملت با نشر بیانیه‌ای حمایت خویش را از نامزدی د‌کتر اشرف غنی احمدزی اعلام کرده بود و پس از ختم پروسه‌ی ثبت نام نامزدان، این حزب برای چند ماه بخشی از نیروهای کاری ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمد‌زی بود.
دلایل قطع حمایت از نامزدی اشرف غنی
هادی صادقی، سخن‌گوی حزب ملت افغانستان در گفت‌وگو‌ با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «چند دلیل عمده برای قطع حمایت از اشرف غنی وجود داشت. اولین دلیل، بی‌توجهی اشرف غنی احمد‌زی به حل بنیادین معضل کوچی‌ها در افغانستان بود. از چندماه بدین‌سو حزب ملت در تلاش بود تا با آقای اشرف غنی احمدزی در مورد حل بنیادین مسئله‌ی کوچی‌ها صحبت کنند و برنامه‌های معقول و عادلانه‌ای بسنجند، اما وی تاکنون بدون هیچ‌دلیلی تعلل می‌ورزند و حاضر به گفت‌وگوی جدی برای حل واقعی این مسئله نشده است.
دوم، در ابتدا قرار بود در تیم انتخاباتی آقای اشرف غنی احمدزی نسل جوان، نیروهای توان‌‌مند‌ علمی و سیاسی که متعهد به وحدت ملی و منافع ملی هستند، گردهم بیایند، اما به مرور نه تنها که به جریان‌ها و مجموعه‌های جوان و متعهد زمینه داده نشد و جذب نگردید، بلکه روز‌به‌روز نسل جوان به حاشیه رفت. سه، عناصری در کنار وی قرار گرفتند که اعتنایی به وحدت ملی ندارند و دارای ذهنیت‌های قوم‌گرا و تعصب نژادی هستند».
دلایل حمایت از نامزدی زلمی رسول
در بیانیه‌ی این حزب آمده که به دلایلی چون ساختار تشکیلاتی متناسب با شرایط جامعه‌ی افغانستان و با توجه به تجربه‌ی یک‌دهه‌ی گذشته، توجه به نسل جوان و تحصیل کرده، اعطای نقش برجسته به نیروهای فعال و پیشرو کشور و فقدان فضای مناسب و هم‌دلانه‌ی کاری و بی‌‌توجهی به نیروهای دلسوز کشور در برخی از تیم‌های انتخاباتی از تیم داکتر زلمی رسول در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری حمایت می‌کند. در این بیانیه تأکید شده که «تیم انتخاباتی د‌کتر زلمی رسول، توجه خاصی به قشر جوان و تحصیل کردگان فرهخیته‌ای دارد که آرزوی‌شان ترقی و اعتلای کشور است».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *