اوباما: مثل عراق، جنگ افغانستان را نیز پایان می‌دهیم

اوباما، رییس جمهور امریکا‌ یک‌بار دیگر تصریح کرد که مثل عراق‌، جنگ افغانستان را نیز به پایان خواهد رساند. بارک اوباما‌ این اظهارات را روز گذشته در نشست خبری نهایی سال ٢٠١٣ میلادی خود در واشنگتن بیان نمود. وی در این نشست خبری‌ یک‌بار دیگر تأکید کرد که تا پایان سال ٢٠١٤، به خروج نیروهای‌شان از افغانستان ادامه خواهند داد.
اوباما افزود: «ما سربازان خود را بيرون مي‌کنيم، اما در مقابل دشمنان خود باید هوشیار باشیم تا امنیت کشور و اتباع خود را خارج از کشور تأمین نمایيم». رييس جمهور امريکا در اين نشست‌ در مورد امضاى سند امنيتی میان کابل و واشنگتن چیزی نگفت.
مذاکرات بر سر سند امنیتی میان کابل و واشنگتن، ١٥ ماه قبل آغاز شده بود. امریکا تأکید می‌کرد که تا پایان سال ٢٠١٣ امضا شود.
لویه جرگه‌ی مشورتی‌ به تاریخ ٣ ماه قوس سال جاری، سند یاد شده را با یک سلسه پیش‌نهادات تأیید کرد، اما رییس جمهور کرزی در روز نهایی جرگه‌ شماری از شرایط را برای امضاى سند یاد شده به ا‌مریکا پیش کرد. شرایط رییس جمهور کرزی‌ عبارت از عدم تلاشی خانه‌های مردم در هنگام عملیات، برگزاری انتخابات شفاف و خواهان اقدامات عملی امریکا در پروسه‌ي صلح بود.
چاک هیگل، وزیر دفاع و جنرال مارتن دیمپسی، فرمانده ستاد ارتش امریکا‌ سه روز قبل در یک نشست خبری مشترک در واشنگتن‌ یک‌بار دیگر از مقام‌های افغان خواستند که این سند را هرچه زودتر امضا کنند. امریکا و ناتو می‌گویند که اگر این سند به زودترین فرصت امضا نشود، آن‌ها نمی‌توانند برنامه‌‌های‌شان‌ را در وقت مناسب برای خروج ‌یا باقی ماندن نیروهای‌شان بعد از سال 2014 طرح کنند.
اما ایمل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهور کرزی‌ یک‌بار دیگر بر شرایط رییس جمهور تأکید کرد‌ و افزود‌ که امریکا برای امضاى سند‌ بر آن‌ها فشار آورده نمی‌تواند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *