آغاز مذاکرات افغانستان با ناتو در‌باره‌ی توافق‌نامه‌ی «وضعیت استقرار نیروهای ناتو»

مذاکرات افغانستان و ناتو در مورد توافق‌نامه‌ی وضعیت استقرار نیروهای ناتو رسما آغاز شد. موافقت‌نامه‌ی «وضعیت استقرار نیروهای ناتو» تکلیف حضور غیر‌رزمی نیروهای ناتو در افغانستان را بعد از سال ۲۰۱۴ روشن می‌کند. روز شنبه، ۳۱ قوس، موریتس یوخمز، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان و رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رییس جمهور اولین دور مذاکرات را در‌باره‌ی این توافق‌نامه آغاز کردند.
ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری در صحبت با بی‌بی‌سی فارسی گفت که دولت افغانستان قبلا علاقه‌مندی خود را به منظور حضور قانون‌مند ناتو در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ اعلام کرده بود. آقای فیضی هم‌چنین گفت که بحث روی مفاد این توافق‌نامه را دولت افغانستان در روزهای آینده در شورای امنیت ‌کشور آغاز خواهد کرد.
گفته می‌شود توافق‌نامه‌ی موقعیت نیروهای ناتو مشابهت‌های زیادی با موافقت‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه‌ی افغانستان با آمریکا دارد، ولی آن‌چه متفاوت است، نقش نیروهای ناتو بعد از ۲۰۱۴ است. در چارچوب این توافق‌نامه، ناتو به آموزش، مشاورت و همکاری به نیروهای افغان ادامه خواهد داد، ولی مأموریت رزمی نخواهد داشت.
اندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو در تو‌یتی از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو استقبال کرده است. دبیر کل ناتو هم‌چنین تأکید کرده است که توافق وضعیت استقرار نیرو میان ناتو و افغانستان تا قبل از امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا نهایی ‌یا امضا نخواهد شد.
سخن‌گوی رییس جمهوری ‌می‌گوید، صحبت‌های ابتدایی در مورد این توافق‌نامه در ماه‌‌های گذشته صورت گرفته بود، اما امروز اولین پیش‌نویس رسمی این توافق‌نامه به دست دولت افغانستان رسیده است. قبلا گزارش شده بود که ناتو برای آغاز گفت‌و‌گوها روی توافق‌نامه‌ی وضعیت استقرار نیروهای ناتو، منتظر امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی دو جانبه میان آمریکا و افغانستان از سوی حامد کرزی، رییس جمهور ‌کشور است.
ماه گذشته جرگه‌ی مشورتی که آقای کرزی به منظور بررسی مفاد موافقت‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه با آمریکا فراخوانده بود، موافقت‌نامه را تأیید کرد و از آقای کرزی خواست که این موافقت‌نامه را امضا کند. رییس جمهور امضای موافقت‌نامه‌ی دو‌جانبه‌ی امنیتی با آمریکا را مشروط به آغاز مذاکرات صلح با طالبان و برقراری صلح در افغانستان کرده است. شمار زیادی از کشورهای عضو ناتو اعلام کرده‌اند، اگر موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان آمریکا و افغانستان امضا نشود و آمریکا از افغانستان برود، آن‌ها هم از افغانستان خارج خواهند شد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *