نور: نامزدان انتخابات می‌توانند از طریق فیس‌بوک و تویتر کمپاین کنند

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید‌ که نامزدان انتخابات می‌توانند از طریق فیس‌بوک و تویتر کمپاین کنند. این کمیسیون اعلام کرد که هیچ‌گونه محدودیتی بالای کمپاین نامزدان انتخابات از طریق فیس‌بوک و تویتر وضع نمی‌کند. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون گفت که نامزدان حق دارند پیش از آغاز کمپاین انتخابات نیز از این طریق به نفع خود کمپاین کنند: «چون سرور رسانه‌های اجتماعی در افغانستان وجود ندارد، بنابراین، ما نمی‌توانیم بالای آن‌ها محدودیت وضع کنیم. این مسئله در کمیسیون انتخابات بحث شده و ما این را به طور واضح اعلام می‌کنیم که هر لحظه می‌توانند از رسانه‌های مجازی فیس‌بوک و تویتر استفاده کنند».
به گفته‌ی آقای نور، اما نامزدان حق ندارند پیش از آغاز کمپاین انتخاباتی با استفاده از رسانه‌های تصویری، صوتی و چاپی برنامه‌های‌شان را برای مردم تشریح کنند. کمیسیون انتخابات گفته است، راه‌اندازی محافل و نشست‌ها به هدف کمپاین برای نامزدان مشخص پیش از آغاز این روند نیز تخطی از قانون انتخابات تلقی خواهد شد.
کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی هشدار داده است، با آن عده از نامزدان انتخابات که قبل از شروع کمپاین انتخابات کمپاین کنند، برخورد قانونی خواهد شد. کمپاین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 13 دلو امسال آغاز می‌شود. نامزدان انتخابات شورا‌های ولایتی در سیزده‌ حوت کمپاین‌های‌شان را آغاز خواهند کرد.
انتقاد‌هایی وجود دارند که برخی از نامزدان انتخابات سال آینده در کنار تلاش برای اجرای کمپاین‌های پیش از وقت، از امکانات دولتی نیز سو‌ استفاده می‌کنند. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این کار را تخطی از قانون انتخابات می‌داند. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون در مورد گفت: «‌اگر کدام کاندید یا طرف‌داران کاندید از امکانات دولتی سو‌ استفاده می‌کنند، این در حقیقت یک تخطی حساب می‌شود».
بر‌اساس قانون انتخابات، کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی موظف است تا به تمام تخطی‌ها و شکایات مربوط به انتخابات رسید‌گی کند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *