دست‌آوردها و ناکامی‌های افغانستان در سال 2013

افغانستان در سال 2013 توانست روند انتقال را تکمیل کند و مسئولیت امنیت را رسماً نیروهای امنیتی ملی بر دوش گیرند. آمادگی‌ها برای برگزاری سرنوشت‌سازترین انتخابات گرفته شده، ولی روند صلح دست‌آوردی نداشت. حکومت افغانستان می‌گوید، با آن که تلفات نیروهای امنیتی در این سال افزایش یافت، ولی طالبان نتوانستند یک یا چند ولایت و ولسوالی را تصرف کنند. وزارت داخله ‌می‌گوید، امنیت در مناطقی که نیروهای افغان مستقر هستند، بیش‌تر از پیش بهبود یافته است.
صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله ‌می‌گوید، طالبان نتوانستند امنیت را در سال 2013 مختل کنند: «انشاالله دشمن شکست خورده است. در سال 2013 دشمن شکست خورده است و توانایی اخلال امنیت افغانستان را نخواهد داشت». از بهار سال 2013 وزارت دفاع و داخله گفتند که برای مقابله با طالبانی که از پاکستان برای تسلط دوباره بر افغانستان می‌آیند، آمادگی گرفته شده است.
تحقیر افغانستان در قطر
با آن‌که تحلیل‌گران می‌گویند دولت افغانستان نتوانست در سال 2013 دست‌آوردهایی در روند صلح داشته باشد، اما وزارت خارجه می‌گوید، افغانستان در این سال با چندین کشور منطقه و جهان موافقت‌نامه‌های استراتژیک امضا کرد. جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه ‌گفت، روند صلح در سال 2013 دست‌آوردهایی دارد: «تلاش کردیم تا حمایت کشورهای منطقه، به‌خصوص پاکستان را در پشتیبانی از تلاش‌های صلح افغانستان جلب کنیم. علی‌‌رغم کندی پروسه، ما دست‌آوردهای ملموسی داشتیم».
یک ماه پیش هیئت شورای عالی صلح به پاکستان سفر کرد، اما پس از برگشت این هیئت، رسانه‌ها گزارش دادند که رییس شورای عالی صلح تنها یک دقیقه با ملا برادر ملاقات کرده و در این یک دقیقه نیز ملا برادر خواب بوده است. عبدالستار درزابی، یکی از نمایندگان پارلمان می‌گوید، هیئت شورای عالی صلح نتوانست با ملا برادر دیدار کند و تلاش‌های حکومت برای صلح با طالبان چند بار با بن‌بست روبه‌رو شد.
آقای درزابی می‌گوید، با بلند شدن پرچم طالبان در قطر، مردم افغانستان به‌شدت تحقیر و توهین شدند: «وقتی که پرچم طالبان در قطر بالا شد، آن روز شوم‌ترین روز برای افغانستان بود. خوش‌بختانه با تلاش مردم افغانستان دوباره سرنگون ساخته شد و از آن منصرف شدند».
نمایندگان طالبان به تاریخ 18 جون سال 2013 دفترشان را در قطر گشودند و پرچم این گروه برافراشته شد. در هنگام گشایش این دفتر هیچ‌نماینده‌ای از دولت و شورای عالی صلح وجود نداشت و این کار منجر به خشم رییس جمهور کرزی شد. آقای کرزی گفت‌وگوها برسر موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را در واکنش به این اقدام‌ به تعلیق در‌آورد و گفت، گشایش دفتر طالبان در قطر یک دسیسه بود.
اراده‌ی مردم به گروگان گرفته شد
امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 2013 بود. امضای این سند به باور تحلیل‌گران، ادامه‌ی ثبات در افغانستان و عدم امضایش منجر به سقوط ‌کشور در بحران دیگری پس از سال 2014 خواهد بود. لویه جرگه‌ی مشورتی به تاریخ 3 قوس موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را تأیید کرد، اما رییس جمهور کرزی تاکنون این سند را امضا نکرده است.
شاه حسین مرتضوی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید، رییس جمهور کرزی اراده‌ی مردم را به گروگان گرفته است: «براساس مطالعات 17 نهاد امنیتی امریکا، در صورتی که موافقت‌نامه‌ی امنیتی امضا نشود، افغانستان در سال 2017 با چالش‌های زیادی همراه خواهد شد. اگر کرزی می‌خواهد میراث ماندگاری از خود بگذارد، باید این موافقت‌نامه را امضا کند».
با این‌ هم افغانستان توانست آمادگی‌ها برای سرنوشت‌سازترین انتخابات را آغاز کند و برنامه‌های انتخاباتی به‌خوبی به پیش برود. افغانستان در بهار سال 2014 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را برگزار می‌کند و این انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سال دشوار برای زنان
در سال 2013 رویدادهای ناگوار خشونت علیه زنان به ثبت رسیدند؛ این خشونت‌ها به اشکال مختلف، از محاکمه‌ی صحرایی گرفته تا بریدن لب و بینی، تجاوز جنسی و سایر انواع خشونت علیه زنان صورت گرفتند. فعالان زن هشدار می‌دهند که اگر جهان افغانستان را تنها بگذارد، این کشور به بدترین مکان برای زنان و دختران تبدیل خواهد شد.
بلقیس روشن، یک تن از سناتوران می‌گوید، سال 2013 سال خوبی برای زنان نبوده است: «2013 اصلا سال خوبی برای زنان نبوده، به خاطری که اعتقاد و باور به زنان نداشته است. خشونت علیه زنان ادامه داشته و ادامه خواهد داشت».
در همین حال، تحلیل‌گران می‌گویند، افغانستان در محک سال 2014 قرار دارد. انتقال مسئولیت‌ها و انتخابات دو موضوع جدی در سال جدید است. به باور تحلیل‌گران ادامه‌ی ثبات در کشور رابطه‌ی مستقیم به حضور و حمایت جامعه‌ی جهانی دارد. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *