650 بازداشتی بازداشتگاه بگرام آزاد شدند

کمیته‌ی رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام، ۶۵۰ تن را به دلیل نبود دلایل کافی برای ثبوت فعالیت‌های تروریستی، آزاد کرد. مسئولان این کمیته می‌گویند که این افراد به همین اتهام از خانه، محل کار یا بازار توسط نیروهای آمریکایی در سال‌های گذشته دستگیر و به زندان انداخته شده بودند.
عبدالشکور دادرس، عضو این کمیته گفت که آن‌ها بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی شمرده می‌شدند، سال‌ها در زندان به سر بردند. آقای دادرس افزود که پرونده‌ی ۱۱۴ تن دیگر از بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام برای بررسی به دادستانی کل کشور فرستاده شده است.
او نگفت که در حال حاضر چند تن در این بازداشتگاه هستند، اما در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ که نیروهای آمریکایی مسئولیت این بازداشتگاه را به دولت افغاستان واگذار کرد، سه هزار و ۸۵ زندانی در آن نگه‌داری می‌شدند. از آن جمله نیروهای آمریکایی ۶۰۰ تن را «خطرناک» خوانده و مسئولیت حفاظت از آن‌ها را برای مدت بیش‌تری به دست خود نگه‌داشتند.
بهار گذشته مسئولیت کامل بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان واگذار شد. بازداشتگاه بگرام از بزرگ‌ترین بازداشتگاه‎های افغانستان به حساب می‌رود که در آن افرادی از اعضای گروه طالبان، القاعده و دیگر مخالفان مسلح خارجی و داخلی در بند به سر می‌برند. به طور کلی در بیش‌تر از یک سال گذشته دولت افغانستان مسئولیت نگه‌داری و رسیدگی به اتهام‌های بیش از پنج هزار زندانی را از آمریکایی‌ها به عهده گرفت و شماری از آن‌ها را از آزاد کرده است.
موضوع نگه‌داری از بازداشتی‌ها بین دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی از موضوع‌های حساس و چالش برانگیز در روابط دو طرف بوده است. دولت افغانستان همواره بر‌این تأکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کند و بازداشتگاه داشته باشند. دولت وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترول نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود می‎داند.
اما نیروهای خارجی گفته‌اند، کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و جان این نیروها را به خطر می‌اندازند، باید بازداشت شوند. از سوی دیگر در گذشته در موارد آزادی زندانیان متهم به فعالیت‌های تروریستی از سوی دولت افغانستان، مورد انتقاد بعضی از نهادهای مدنی و گروه‌های مخالف سیاسی دولت افغانستان قرار گرفته است. منتقدان استدلال کرده‌اند که در چندین مورد افراد آزاد به صفوف مخالف مسلح دولت افغانستان پیوسته‌اند و علیه نیروهای امنیتی افغانستان جنگیده‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *