برنامه‌ی آگاهی‌دهی در مورد فساد به دانش‌آموزان مکتب‌ها آغاز شد

اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری به همکاری وزارت معارف دور جدید برنامه‌ی آگاهی‌دهی در رابطه به فساد اداری برای شاگردان مکاتب را آغاز کردند تا زمینه‌های اجتماعی فساد در آینده محو شوند. در برنامه‌ی جدید وزارت معارف و اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری، قرار است برای ده‌ها هزار دانش‌آموز و آموزگار در سراسر افغانستان در رابطه به شیوه‌های مبارزه با فساد اداری و شفافیت در کارهای اداری آموزش داده شود.
فاروق وردک، وزیر معارف کشور روز سه‌شنبه (10 جدی‌/ 31 دسامبر) در یک کنفرانس خبری گفت که وزارت معارف خود را مکلف می‌داند تا کودکان را به عنوان یک کتله‌ی بزرگ انسانی از آفت فساد اداری دور نگه‌دارد و در این زمینه به نسل جوان آگاهی داده شود.
این نهادهای دولت افغانستان تلاش دارند که فکر و ایده‌ی فساد را از ذهن کودکان پاک کنند و آن‌ها را برای یک آینده‌ی عاری از فساد آموزش دهند. وزارت معارف می‌گوید در حال حاضر 16600 مکتب در سراسر افغانستان فعال‌اند و 14 هزار شورای حمایت از مکاتب نیز عملا فعالیت می‌کنند.
مشارکت مردم
وزارت معارف می‌گوید، به منظور جلوگیری از فساد در پروژه‌های وزارت معارف، به‌خصوص ساخت مکتب‌ها، تمام جزئیات این پروژه‌ها را در اختیار شوراهای معارف قرار می‌دهد و این شوراها از جزئیات قراردادها آگاه می‌شوند. آقای وردک گفت پیش‌برد مشارکتی در ساخت‌و‌ساز مکاتب سبب جلوگیری از فساد می‌شود، چون همه‌ی اعضای شورا خبر می‌شوند و در چنین وضعیتی امکان فساد وجود ندارد.
وردک گفت: «به هر اندازه که (امور) مرکزی می‌شوند، تک‌روی می‌شود و یک انسان تصمیم می‌گیرد، در آن صورت امکان فساد وجود دارد، اما کارهای ما با شوراها به پیش می‌رود و ما 14 هزار شورا داریم». این دومین دور برنامه‌ی آگاهی‌دهی شاگردان معارف در مورد زیان‌های فساد است. در دور اول که شش ماه را در برگرفت، 795 هزار شاگرد مکتب در مورد ضررهای فساد آموزش دیدند.
در همین حال غلام حسین فخری، رییس اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری گفت که هدف از راه‌اندازی این برنامه، شریک کردن اهداف مبارزه با فساد با بزرگ‌ترین کتله‌ی اجتماعی یا معارف است. آقای فخری گفت: «کوشش اعظمی ما این است که کاری بکنیم که زمینه‌های فساد اداری را تا حد زیادی کاهش ببخشیم و اگر خدا بخواهد مهار شود. فساد اداری ریشه‌های بسیار مغلق و پیچیده‌ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور ما دارد».
برای مبارزه با فساد در افغانستان برنامه‌های زیادی راه‌اندازی شده‌اند، اما این کشور هنوز در صدر کشورهای آلوده به فساد قرار دارد. رییس اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری گفت، مبارزه با فساد نیاز به بسیج اجتماعی دارد و با چند پروژه‌ی کوچک عملی نمی‌شود. به باور آقای فخری، مبارزه با فساد به حمایت قاطع مقام‌های دولتی نیاز دارد و تا زمانی که این حمایت وجود نداشته باشد، کامیابی مبارزه با فساد مشکل است. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *