روسیه از گزارش برنامه‌ریزی کودتا در افغانستان «شگفت‌زده» شده است

روسیه از گزارش برنامه‌ریزی کودتا در افغانستان «شگفت‌زده» شده است

وزارت خارجه‌ی روسیه گزارش یک خبرگزاری محلی کشور درباره‌ی طرح شماری از افغان‌های مقیم روسیه برای کودتا در کشورشان را تکذیب کرده است. خبرگزاری پژواک دو روز پیش از قول «یک منبع مورد اعتماد» نوشت که این افغان‌ها در دیدار با یک عضو دوما‌- مجلس سفلای پارلمان فدرال روسیه‌- طرح «تغییر نظام در افغانستان» با استفاده از نفوذ سیاسی و نظامی را مطرح کردند.
به نوشته‌ی پژواک، طراحان کودتا خواستار حمایت روسیه شدند، اما پارلمان روسیه این درخواست را با سفارت افغانستان در مسکو در میان گذاشت و سفارت هم موضوع را به وزارت خارجه در کابل مخابره کرد. دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه‌ی روسیه در اطلاعیه‌ای این خبر را «دورغ‌پردازی مغرضانه» خوانده و آن را تلاشی برای آسیب رساندن به روابط دوستانه‌ی افغانستان و روسیه دانسته است.
پژواک منبع خبر خود را فاش نکرده و وزارت خارجه‌ی روسیه در اطلاعیه‌ی خود نوشته است که از پخش چنین خبری «شگفت‌زده» شده است. دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه‌ی روسیه تأکید کرده که این خبرگزاری اطلاعات خود را از منابع «بی‌نام و بی‌امضا» به دست آورده و می‌بایست آن را پیش از پخش بررسی می‌کرد.
خبرگزاری پژواک در گزارش خود نوشته است که عزیزالله کرزی، سفیر افغانستان در روسیه در مورد این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده و جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور هم گفته است که تا حال هیچ‌مرجع رسمی دیدار افغان‌های مورد اشاره‌ی پژواک با عضو دومای روسیه را تأیید نکرده است.
یک هفته پیش سرگی ناریشکین، رییس دومای روسیه با هدف تقویت روابط کشورش با افغانستان در ‌سفری به کابل با حامد کرزی رییس جمهوری، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان‌ و فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس سنای کشور دیدار کرد.
از زمان فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، این نخستین سفر یک مقام بلندپایه‌ی دولت فدراسیون روسیه به کشور بود. در نظام حکومتی روسیه، از نظر قدرت سیاسی، رییس دوما نفر سوم پس از رییس جمهوری و نخست‌وزیر محسوب می‌شود. نفوذ تندروهای اسلام‌گرا و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای میانه و روسیه، از نگرانی‌های اصلی دولت روسیه در روابط با افغانستان است. روسیه از روند جاری در افغانستان حمایت می‌کند و معتقد است که حضور نیروهای بین‎المللی در ‌کشور یک ضرورت است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *