هشدار نمایندگان پارلمان درباره‌ی تقلب در کانکور

در پی امتحان جنجالی کانکور در ولایت‌های لوگر و غزنی، نمایندگان هشدار دادند که اگر وزارت تحصیلات عالی روند کانکور را به صورت شفاف عملی نکند، با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه خواهد شد. ظاهر قدیر، نماینده‌ی ولایت ننگرهار روز شنبه (14 جدی 1392) در جلسه‌ی عمومی مجلس نمایندگان گفت: «اگر این‌بار وزارت تحصیلات عالی حق مردم را بخورد، من از این‌جا اعلان می‌کنم که نمی‌گذاریم وزیر وارد وزارت شود. ما آن‌جا خیمه می‌زنیم، چون این حق ما‌ست و به هیچ‌کس حق نمی‌دهیم که حق ما را ضایع کند».
این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، امتحان کانکور را با شفافیت کامل برگزار می‌کند. مقام‌های این وزارت می‌گویند که زورمندان، افراد غیرمسئول، متنفذان و برخی از وکیلان ولایت لوگر روز امتحان زمینه‌ی تقلب گسترده را مساعد کرده بودند. تقلب گسترده در کانکور زمانی به رسانه‌ها درز کرد که هیأت کانکور در لوگر ورق‌های امتحان را به جوی آب انداخت و نابود کرد.
سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی گفت که به دلیل تقلب گسترده در امتحان کانکور ولایت لوگر، هیأت کانکور تصمیم گرفت ‌اوراق امتحان را پیش از این‌که به وزارت برسد، در مسیر راه از بین ببرد. عظیم نوربخش، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی گفت: «به خاطر این‌که تخطی‌های زیادی صورت گرفت و اسناد و شواهدی که در لوگر وجود داشت، بردن این اوراق سبب می‌شد که تخطی‌ها قابل توجه شوند».
اما محمد اکبر استانکزی، نماینده‌ی ولایت لوگر در مجلس نمایندگان گفت که مسئولان وزارت تحصیلات عالی در کمیسیون فرهنگی و تحصیلات عالی درباره‌ی نابودی ورق‌های امتحان، معذرت خواسته و گفته‌اند که در هفته‌ی اخیر ماه جدی دوباره امتحان این ولایت را برگزار می‌کنند.
در همین حال، شکایت‌هایی از امتحان کانکور در ولایت غزنی نیز وجود دارند. برخی از نمایندگان در پارلمان می‌گویند که هزاران داوطلب کانکور تا بعد‌از‌ظهر روز امتحان‌ منتظر ورق‌های سوالات بودند، اما هیأت این برگه‌ها را ساعت چهار بعد‌از‌ظهر در اختیار آنان قرار داد. در حالی که داوطلبان تنها یک ساعت برای حل سوالات وقت داشتند.
شاه‌گل رضایی، نماینده‌ی ولایت غزنی در جلسه‌ی عمومی روز شنبه گفت: «متأسفانه ساعت چهار‌ برگه‌ی امتحان برای یک ساعت در اختیار محصلین قرار می‌گیرد. شما دیدید که در لوگر نیز شفافیت نبود، ولی [این] بر می‌گردد به این‌که زمینه‌ی این عدم شفافیت را وزارت تحصیلات عالی فراهم ساخته است».
از سوی دیگر، شکایت‌های دیگری نیز در مورد کانکور در غزنی وجود دارند. این نماینده‌ی غزنی در مجلس نمایندگان گفت که در برخی از اتاق‌های امتحان‌ برای هر دو داوطلب کانکور، یک برگه‌ی سوالات داده شده بود. خانم رضایی از سرنوشت هزاران داوطلب کانکور ابراز نگرانی کرد: «زحمات دوازده ساله‌ی یک انسان توسط امتحان کانکور رقم می‌خورد و سرنوشت آن‌ها نیز به امتحان کانکور [بستگی] دارد. من از هیأت اداری جدا تقاضا می‌کنم که این بحث را جدا مورد پی‌گیری قرار دهد».
امتحان کانکور در ولایت غزنی به مدت دو روز برگزار می‌شود. دیروز دومین روز امتحان در ولایت غزنی بود‌. هیأت اداری به کمیسیون فرهنگی و تحصیلات عالی دستور داد تا این مسئله را به صورت جدی پی‌گیری نماید. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *