افغانستان بیشترین کمک را از سوی فیفا در سال 2013 دریافت کرده است

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با نشر گزارشی در سایت رسمی خود به کارکرد‌ها و کمک‌های این فدراسیون در سال 2013 پرداخته است. در این گزارش که در ماه دسامبر نشر شده، آمده است که فوتبال کشور‌های افغانستان، سومالیا و سودان جنوبی بیش‌ترین کمک را از این فدراسیون دریافت کرده‌اند.
بر‌اساس آماری که در این گزارش آمده است، فیفا دو صد میلیون دالر برای اجرای پروژهای انکشافی کشورهای عضو این فدراسیون اهدا کرده است. در سال گذشته نیز در افغانستان کار ساخت پروژه‌ی گول به پایان رسید که تمام مصارف این ورزشگاه از سوی فیفا پرداخت شده است.
هم‌چنان فیفا پروژه‌ی «گروسروت» را در اوایل سال گذشته‌ی میلادی در افغانستان راه‌اندازی کرد که این برنامه می‌تواند کمک زیادی برای رشد فوتبال پایه در کشور بکند. سال 2013 یکی از بهترین سال‌ها برای فوتبال افغانستان بوده است.
در این سال تیم ملی کشور توانست به قهرمانی در رقابت‌های جنوب آسیا دست پیدا کند و تیم‌های فوتبال پایه نیز نتایج خوبی کسب کردند. تیم ملی فوتبال چهارده سال کشور در این سال توانست به دور نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا راه پیدا کند.
در بخش مالی‌ یک صندوق حمایت از فوتبال افغانستان به رهبری مشترک فدراسیون فوتبال و اتاق‌های تجارت کشور ایجاد شد و بعضی از تاجران ملی کمک‌های نقدی خود را به این صندوق سپردند. دومین دوره‌ی لیگ برتر افغانستان با قهرمانی تیم شاهین آسمایی در این سال به پایان رسید و به گفته‌ی اکثر کارشناسان، فوتبال کشور در دوره‌ی لیگ برتر در سطح بالاتری نسبت به فصل اول این بازی‌ها برگزار شد.
در سال 2013 افغانستان پس از قهرمانی در رقابت‌های جنوب آسیا، در جدول رده‌بندی فیفا ۱۲۹‌ام جهان شد و پس از آن جایگاه ۱۴۰‌ام را از آن خود کرد. تیم ملی فوتبال کشور رتبه‌ی اول در بین کشورهای جنوب آسیا را نیز از آن خود کرد.
فوتبال بانوان
فوتبال در بخش بانوان نیز در سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت و تیم ملی بانوان افغانستان در چند رقابت بین‌المللی شرکت کرد. اولین دوره‌ی لیگ برتر بانوان با اشتراک شانزده تیم در کابل آغاز شد که هدف از برگزاری این رقابت‌ها، انتخاب بهترین بازی‌کنان برای حضور در تیم ملی خوانده شده بود.
تیم ملی بانوان افغانستان در رده‌بندی فیفا در رتبه‌ی 108ام جهان قرار دارد و به گفته‌ی کارشناسان، این تیم می‌تواند به جایگاه‌های بالاتری نیز برسد. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *