رد بودجه‌ی مالی 1393 از سوی نمایندگان مجلس

اطلاعات روز: بودجه‌ی مالی 1393 دیروز با اکثریت آرا توسط نمایندگان ‌مجلس رد شد. طرح این بودجه که حدود یک‌ماه قبل توسط عمر زاخیل‌وال، وزیر مالیه به مجلس معرفی گردیده بود، دیروز نتوانست قناعت نمایندگان را حاصل نماید و تنها با 10 کارت موافق و 122 رای مخالف مجلسی‌ها مواجه گردید.
نمایندگان در مجلس عدم توازن در تقسیم‌بندی بودجه‌ی ولایتی، اختصاص قسمت عمده‌ی بودجه‌ی عادی به نهاد‌های امنیتی، کم‌توجهی به بخش زراعت و اختصاص مبالغ هنگفت به کد احتیاطی را از جمله دلایل رد بود‌جه‌ی سال جدید عنوان نمودند. به باور این نمایندگان، تخصیص 62 درصدی بودجه‌ی عادی برای بخش امنیت، غیر قابل قبول بوده و حکومت باید برای تأمین بودجه‌ی مذکور به دنبال گزینه‌های بدیل و تمویل این بودجه از کمک‌های خارجی باشد.
این نمایندگان با اشاره به اصلاحات وارده‌ی کمیسیون مالی و بودجه‌ می‌گویند که مبالغ هنگفتی که در کد‌های احتیاطی بودجه‌ی 93 وجود داشت، اعضای کمیسیون از این مبالغ کاسته و در بخش‌های دیگر انکشافی افزوده‌اند. به گفته‌ی آنان، جابه‌جایی در پروژه‌های کوچک ولایتی و پرداخت معاش کارمندان دولتی از بودجه‌ی سال قبل نیز از دیگر اصلاحاتی می‌باشد که کمیسیون در بودجه‌ی مالی 1393 وارد نموده است.
با توجه به این‌که یکی از اعتراض‌های نمایندگان در تقسیم‌بندی بودجه‌ی مالی سال جدید، تخصیص 62 درصدی این بودجه به نهاد‌های امنیتی می‌باشد، اما چندی قبل آقای زاخیل‌وال دلیل این کار را افزایش نا‌امنی در ولایات مختلف کشور و هم‌زمانی خروج نیروهای خارجی و انتخابات ریاست جمهوری درسال 2014 اعلام نموده بود.
هم‌چنین شماری از این نمایندگان با متهم نمودن حکومت به کم‌کاری و عدم توازن در تقسیم بودجه‌ی ملی براساس نیازمندی‌های ولایات گفتند: وزارت مالیه‌ در سال‌های قبل نیز شماری از پروژه‌های ملی را با توجه به اهمیت بالای آن‌ها نادیده گرفته و در بودجه‌ی 93 نیز نه تنها برای اجرایی شدن این پروژه‌ها تلاش نکرده، بلکه با اختصاص مبالغ بسیار ناچیز مردم را به سخره گرفته‌اند. به گفته‌ی آنان، اختصاص 5 میلیون دالر برای پروژه‌ی بزرگ گردندیوال که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انکشافی کشور می‌باشد، در واقع مسخره کردن مردم می‌باشد، نه اجرایی شدن این پروژه‌ی بزرگ ملی.
مجموع بودجه‌ی مالي 1393 مبلغ 443.2 مليارد افغاني مي‌باشد که از جمله‌ بودجه عادي مبلغ 273.9 میليارد افغاني و بودجه‌ی انکشافي مبلغ 169.3 مليارد افغاني پيش‌بيني گرديده و تمويل‌ بودجه‌ی ملي از منابع داخلي 132 مليارد افغاني و از منابع خارجي 285 مليارد افغاني‌ می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *