طرح قانون کنترول تنباکو تصویب شد

اطلاعات روز: طرح قانون کنترول تنباکو و دخانیات دیروز با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. گرچند طرح این قانون چند روز قبل نیز برای بحث و بررسی وارد تالار عمومی مجلس گردیده بود، اما اختلاف نظر‌ها در مورد مفاد این قانون باعث عدم تصویب آن در جلسه‌ی قبلی گردید.
افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ی گمرکی سیگار، جلوگیری از خرید و فروش محصولات تنباکو توسط اطفال، نصب پیام‌های ضد‌تنباکو روی بسته‌های سیگار و تلاش برای کاهش واردات این نوع محصولات در کشور از جمله موارد مهمی می‌باشند که در این قانون دیده می‌شود.
تعدیلات وارده بر قانون کنترول تنباکو و دخانیات توسط کمیسیون امور صحی مجلس نمایندگان بر این طرح وارد گردیده و در جلسه‌ی دیروزی با در نظر داشت این تعدیلات، قانون کنترول تنباکو با اکرثریت آرا به تصویب رسید.
نمایندگان در مجلس ابراز امید‌واری نمودند که با تصویب این قانون جلو استفاده از محصولات تنباکو در مکان‌های سر ‌پوشیده گرفته شده و مالیات برای واردات محصولات تنباکو به گونه‌ی قابل توجه افزایش یابد. باوجود تصویب این قانون با اکثریت آرا، اما شماری نیز به این‌ تعدیلات نیز راضی نبوده و بر عدم استفاده از دخانیات تأکید نمودند. آنان به این نظر بودند که استفاده از تنباکو و دخانیات حتا در مکان‌های باز نیز ممنوع گشته و کسی حق استفاده از آن را نداشته باشد به باور مخالفان تصویب این قانون‌ رای‌گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده‌ی تنباکو و دخانیات علاوه بر مضرات اجتماعی خلاف شرع و اصول اسلامی نیز می‌باشد.
چیزی که تلاش در مورد آن به نتیجه نرسیده و سرانجام این کارت سبز نمایندگان بودند که سرنوشت این قانون را رقم زده و موافقت اکثریت نمایندگان در مجلس را از آن‌ خود نمود. قانون کنترول تنباکو و دخانیات دارای پنج فصل و بیست و پنج ماده می‌باشد.
تلاش‌ها در مورد عدم استفاده از دخانیات چندماه قبل توسط حکومت نیز صورت گرفته بود، اما آن طور که به نظر می‌رسد، این کارها تا‌کنون نتیجه‌‌بخش نبوده‌اند. گرچند نیروهای امنیتی چندی قبل برای مقابله با استفاده از تنباکو و دخانیات وارد عمل گشته و به همین منظور اقدام به جمع‌آوری مصرف کنندگان‌ آن از مراکز استفاده از دخانیات نموده بودند، اما این مراکز نه تنها مسدود نگشته، بلکه بر تعداد قلیان‌‌خانه‌ها و مکان‌های مخصوص استفاده از دخانیات در نقاط مختلف شهر افزوده‌ شده است.
با این‌حال، شماری از نمایندگان ابراز امید‌واری می‌کنند که با تعدیلات وارده بر طرح قانون کنترول تنباکو و دخانیات مصرف آن نیز در بین شهروندان کاهش یافته و به مرور زمان مراکز پخش این مواد از سطح شهر جمع گردد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *