دهمین محفل تجلیل از سالروز تصویب قانون اساسی برهم خورد

در نخستین دقایق آغاز محفلی که به مناسبت تجلیل از دهمین سالگرد تصویب قانون اساسی کشور دایر شده بود، به طور ناگهانی یک بالون گاز آتش گرفت. رویداد در حالی صورت گرفت که هوای داخل تالار بزرگ لیسه‌ی امانی شهر کابل که این محفل در آن برگزار می‌شد، نیز بسیار سرد بود.
تنظیم کنند‌گان محفل هم برای گرم کردن تالار و خاطر‌خواهی مهمانان مصروف نصب یک بالون گاز در بخاری شدند. در همین حال به یک‌باره گی یک بالون گاز آتش گرفت و سبب برهم خوردن این محفل شد. ده‌ها تن، به‌شمول شماری از مقام‌های دولتی که برای شرکت در محفل آمده بودند، برای نجات جان‌شان پا به فرار گذاشتند.
اما آتش‌سوزی به کمک نیروهای آتش‌نشانی به‌زودی خاموش شد. خسارات ناشی از این حادثه اندک بود و به کسى هم آسيب نرسید. گل رحمان قاضی، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان که وضعیت صحی‌اش نیز پس از این رویداد چندان خوب به نظر نمی‌رسید، در رابطه به مشکلات در زمینه‌ی تطبیق قانون اساسی گفت: ‌«نظامی را که بر مبنای قانون اساسی داریم، البته کارهایی هم صورت گرفته، ولی مشکلاتی هم وجود دارند. امروز می‌خواستم به تفصیل در همین مورد صحبت کنم که حاکمیت قانون به چه پیمانه صورت گرفته، اما متأسفانه حادثه رخ داد و بالون گاز انفجار کرد».
قانون اساسى افغانستان بعد از بحث‌هاى طولانى نماینده‌های مردم در یک لویه جرگه به تاریخ 14 جدى سال 1382، در 12 فصل و 162 ماده تصويب و از سوى ریيس جمهور کرزى توشيح گرديد. اما بسیاری از مردم افغانستان انتقاد دارند که این قانون به طور لازم و کامل تطبیق نشده است. چند‌تن از باشند‌گان شهر کابل می‌گویند که در ده سال گذشته شاهد نقض قانون اساسی در کشور بوده‌اند: «‌در ده سالی که قانون اساسی در کشور ما به میان آمده، بدبختانه و متأسفانه که از شیوه‌های اساسی قانون اساسی در پیش‌برد نظام برای رفاه و آسایش مردم طوری که تقاضای مردم بوده، عملی نشده است».
«اساس و بنیاد یک کشور را قانون اساسی تشکیل می‌دهد، اما تطبیق این قانون بسیار محدود است، چون به نظر من هنوز هم فساد در کشور وجود دارد». در عین حال، شماری از آگاهان، بر علاوه‌ی قوه‌ی سه گانه‌ی دولت، نیروهای بین‌المللی و افراد زورمند را به نقض قانون اساسی متهم می‌کنند. آنان تأکید دارند که اگر حکومت افغانستان برای تطبیق این قانون تدابیر جدی را روی دست نگیرد، مشکلات و خود‌سری‌ها در کشور دیگر هم افزایش خواهند یافت. «آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *