انتخابات ریاست جمهوری به تعویق نمی‌افتد

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرد که آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که قرار است به تاریخ ۱۶ حمل برگزار شود، گرفته شده و به هیچ‌عنوان این انتخابات به تعویق نمی‌افتد. او افزود که این کمیسیون براساس تقویم کاری‌ اعلام شده برنامه‌ریزی کرده و کارهایش به پیش می‌رود. شایعاتی که در روزهای گذشته درباره‌ی تعویق انتخابات در رسانه‌ها پخش شدند، واقعیت ندارند.
در روزهای گذشته بعضی از رسانه‌ها نوشته بودند، چگونگی آب و هوا‌ در زمان انتخابات یکی از موضوعات مورد بحث در نشست ریاست جمهوری با نامزدان انتخابات بوده است و با طرح این مسئله تا مساعد شدن شرایط در برخی مناطق سردسیر، به خودی خود بحث تعویق انتخابات را مطرح می‌کند.
آقای نورستانی درباره‌ی آمادگی‌های گرفته شده برای انتخابات گفت که مواد انتخاباتی به ‌بخش‌های انتخاباتی کشور ارسال شده و کمیسیون انتخابات آمادگی لازم را برای برگزاری آن دارد. او که بعد از نشست مشترک نهادهای امنیتی و کمیسیون انتخابات افغانستان با رسانه‌ها سخن می‌گفت، تأکید کرد که هدف از این جلسه‌ی مشترک، بررسی وضعیت امنیتی ولایت‌های مرکزی و شرقی کشور بود تا مشخص شود که در کدام مراکز انتخابات برگزار و در چه مراکزی تهدیدهای امنیتی جدی است؟
او گفت که نهادهای امنیتی نتایج ارزیابی خود را در روزهای آینده اعلام خواهند کرد و کمیسیون امیدوار است که در مناطقی که تهدیدهای امنیتی جدی است، نیز تا زمان برگزاری خطر کاهش یافته و کمیسیون قادر به باز کردن مراکز را‌ی‌دهی باشد.
قرار بود که نهادهای امنیتی ‌گزارش خود را درباره‌ی وضعیت امنیتی مراکز رای‌دهی تا ۱۵ جدی به کمیسیون انتخابات بدهند که تاکنون گزارش نهایی به این کمیسیون داده نشده است. جنرال ایوب سالنگی، معاون ارشد امور امنیتی وزارت داخله درباره‌ی این تأخیر گفت که به دلیل وضعیت بد آب‌و‌هوا نیروهای وزارت داخله نتوانسته‌اند که از مراکز رای‌دهی دیدار کنند و به همین دلیل ارائه‌ی گزارش به تعویق افتاد.
او با اشاره به این‌که بعضی چالش‌های امنیتی در زمان برگزاری انتخابات وجود خواهند داشت، تأکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان از توان‌مندی لازم برخوردارند تا بتوانند تمام مراکز رای‌دهی را در روز انتخابات باز نگه‌دارند و مردم بتوانند به پای صندوق‌های رای بروند. آقای سالنگی در ادامه تأکید کرد که این وزارت تا دو روز دیگر تلاش خواهد کرد که گزارش وضعیت امنیتی مراکز رای‌دهی را به کمیسیون انتخابات ‌تقدیم کند.
تقویم انتخابات ریاست جمهوری کشور
• اول ثور ۱۳۹۲: آغاز ثبت نام رای‌دهندگان
• ۲۵ سنبله ۱۳۹۲-۱۴ میزان ۱۳۹۳: ثبت‌نام نامزدها
• ۲۶ عقرب ۹۲-۱۳ حمل ۹۳: مبارزات انتخاباتی
• ۱۶ حمل ۱۳۹۳: روز انتخابات
• ۱۷-۳۱ حمل: شمارش آرا
• ۱۸ حمل-۱۷ ثور: رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی
• ۲۴ ثور: اعلام نتایج نهایی
• ۱۷ جوزا ۱۳۹۳: اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی
«بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *