رییس‌جمهور به 25 تن از سخن‌گویان حکومت و خبرنگاران مدال داد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری به مناسبت تجلیل از سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات روز شنبه، نشستی را با مدیران رسانه‌ها، خبرنگاران و سخن‌گویان حکومت در ارگ برگزار کرد و به 25 تن از سخن‌گویان حکومت و خبرنگاران از سوی رییس‌جمهور مدال دولتی تفویض شد.
در این نشست بیشتر روی دست‌آورد رسانه‌های افغانستان و مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها صحبت شد. محدودیت دسترسی به اطلاعات خصوصاً در ولایات، نبود ظرفیت در ادارات دولتی برای دادن معلومات به رسانه‌ها، عدم مصونیت رسانه‌ها و خبرنگاران، اجرایی نشدن قوانین و مقررات، عدم مصونیت شغلی، از مشکلات و چالش‌های کار رسانه‌یی در افغانستان است که در این نشست از آن‌ها یاد شد.
رییس‌جمهور غنی به کمیته مصونیت خبرنگاران و وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داد که در زمینه‌ی بررسی چالش‌های رسانه‌ها در کشور و اجرایی شدن مقررات و احکام در مورد کار رسانه‌ها جدی توجه کنند.
رییس‌جمهور براساس فرمانی برای 25 تن از سخن‌گویان ادارات حکومتی و خبرنگاران 25 مدال دولتی تفویض کرد. همچنان شماری دیگر از خبرنگاران از سوی رییس‌جمهور تقدیرنامه در یافت کردند.
از میان سخن‌گویان حکومتی و خبرنگاران، دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع، صدیق صدیقی رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌ها حکومت، حسیب صدیقی سخن‌گوی ریاست عمومی امنیت ملی، شکیب مستغنی سخن‌گوی وزارت خارجه، اکبر رستمی سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات، جمشید رسولی سخن‌گوی دادستانی کل، مسافر قوقندی سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع، عبدالحامد سوزان عضو دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری، فیصل زلاند خبرنگار و اجمل عبدالرحیم‌زی سخن‌گوی وزارت مالیه مدال دولتی میرمسجدی خان در یافت کردند.
همچنان منیره یوسف‌زاده سخن‌گوی اداره مستقل ارگان‌های محل و خبرنگاران هریک؛ حسیبه اتک‎پال، انیسه شهید، مریم سما، ناجیه صافی، صبور سدوزی، عصمت‌الله سروش، حسن خطاب، سجاد محمدی، سید‌عدالله نظامی، نورالعین، نصرت پارسا، روؤف اجمل، فواد ناصری، و نثار احمد خلوتگر مدال دولتی غازی میربچه خان دریافت کردند.
رییس‌جمهور در سخنانش از نهادسازی در ادارات دولتی و حکومت‌داری الکترونیکی به‌‌عنوان راهکارهای یاد کرد که هم می‌تواند در دیگر بخش‌های دولت‌داری و ارائه خدمات به مردم مفید واقع شود و هم در زمینه‌ی دست‌رسی به رسانه‌ها و خبرنگاران به اطلاعات.