وزارت خارجه‌ی آمریکا یک فرمانده طالبان را در فهرست افراد خطرناک قرار داد

وزارت خارجه‌ی آمریکا با ارسال خبرنامه‌ای اعلام کرده که «قاری سیف‌الله» از فرماندهان طالبان را در فهرست افراد خطرناک جا داده است. قاری سیف‌الله به عنوان والی خودخوانده‌ی گروه طالبان در ولایت زابل در جنوب کشور کار می‌کند و فرمانده عملیاتی این نیروها را در این ولایت بر‌عهده دارد.
براساس تصمیم وزارت خارجه‌ی آمریکا، تمام دارایی و اموال مربوط به قاری سیف‌الله در آمریکا مسدود و سفر او به آمریکا، مناطق تحت تصرف ‌یا اماکن‌ ‌تحت اداره‌ی نیروهای آمریکایی ممنوع شده است. براساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا این اقدام در هم‌آهنگی با نیروهای وزارت عدلیه و خزانه‌داری آمریکا صورت گرفته است.
وزارت خارجه‌ی آمریکا این فرمانده طالبان را به دلیل انجام فعالیت‌های تروریستی و حمایت از این نیروها در فهرست افراد خطرناک جا داده ‌است. وزارت خارجه‌ی آمریکا افزوده است که قاری سیف‌الله در سازمان دادن فعالیت‌های تروریستی علیه نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای بین‌المللی در ولایت زابل فعالیت دارد و به افراد تحت امر خود دستور داده است تا به حمله‌ی مسلحانه به نهادهای دولتی مبادرت کنند.
در جنوری سال ۲۰۱۲ شش نفر از افراد تحت فرماندهی این فرد به نیروهای رومانیایی مستقر در افغانستان حمله کردند. در سپتامبر سال ۲۰۱۱ دو حمله‌ کننده‌ی انتحاری تحت امر او برنامه‌ریزی کرده بودند، به یک تیم بازسازی ولایتی و یک مرکز بازی سنوکر در ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل حمله کنند.
در نوامبر سال ۲۰۱۰ سیف‌الله به یک فرمانده تحت امر خود دستور داده بود که مقادیری اسلحه‌ی سبک را به مرکز ولایت زابل انتقال دهد، با این هدف که از آن‌ها در حمله به مراکز نظامی ملی و بین‌المللی در شهر قلات مرکز این ولایت استفاده شود. علاوه بر فهرست وزارت خارجه‌ی آمریکا، شمار افغان‌هایی که نام‌های آن‌ها در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل دیده می‌شود، به ۱۳۷ نفر می‌رسد.
این افراد در پی وقوع حادثه‌ی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود نیروهای بین‌المللی تحت فرمان آمریکا به افغانستان، بر‌اساس قطع‌نامه‌ی شماره ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل شامل فهرست تحریم‌های این شورا شدند.
بر‌اساس این قطع‌نامه، سفر این افراد به کشورهای خارجی با محدودیت‌هایی مواجه است و آن‌ها از دارایی‌های خود در بانک‌های خارجی نمی‌توانند استفاده کنند. هم‌چنین بیشتر این افراد تحت پی‌گرد قانونی قرار دارند.
حامد کرزی، رییس جمهوری قبلا خواستار ‌خروج اسامی حدود ۲۰ نفر از این فهرست شده و گفته بود که یکی از راه‌های ترغیب طالبان به گفت‌وگو و تأمین امنیت در افغانستان، خارج کردن اسامی اعضای تحت پی‌گرد این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *