بیست هزار کیلوگرام امونیم نایتریت در پکتیکا کشف شد

اداره‌ی امنیت ملی از کشف و ضبط ۲۰ هزار کیلوگرام کود امونیم نایتریت خبر داده که قرار بوده از آن برای عملیات «تروریستی» استفاده شود. این نوع کود برای استفاده در کشاورزی تولید می‌شود، ولی به گفته‌ی منابع وزارت دفاع‌، شورشیان افغان معمولاً از آن در ساخت ۹۰ درصد از بمب‌های کوچک و بزرگ استفاده می‎کنند و به همین دلیل خرید و فروش آن در افغانستان ‌ممنوع است.
دفتر مطبوعاتی این اداره در اطلاعیه‌ای نوشته که یک محموله‌ی بزرگ این نوع کود به وزن ۲۰ هزار کیلو‌گرام در ۴۰۰ کیسه در یک کامیون در ولایت پکتیکا در جنوب کشور کشف کرده است. در اطلاعیه آمده است: «تروریستان قصد انتقال آن را به منظور سازمان‌دهی حملات انتحاری، انفجاری و تروریستی به شهر شرن، مرکز ولایت پکتیکا داشتند».
مأموران اداره‌ی امنیت ملی سه نفر را به اتهام حمل این محموله دستگیر کرده‌اند و تصاویر ویدیویی آن‌ها را هم پخش کرده است.
یکی از بازداشتی‌ها در مورد حمل کود از پاکستان به افغانستان توضیح می‌دهد و می‌گوید که او هم‌قطارانش زمانی در ولایت پکتیکا دستگیر شدند که کامیون حامل کود واژگون شد. براساس ویدیویی که از سوی امنیت ملی پخش شده، بر روی کیسه‌های ضبط شده‌ی پر از کود امونیم نایتریت، عبارت «کود امونیم نایتریت» نوشته شده و محل ساخت آن شهر «ملتان، پاکستان» است.
دو سال پیش وزارت دفاع از دولت پاکستان خواست که بر تولید و تجارت امونیم نایتریت نظارت بیش‌تری اعمال کند تا به دست شورشیان نیفتد. پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، این نوع کود را «مرگ‌بار» و «سلاح شماره یک» شورشیان در افغانستان خوانده و گفته هر کاری را که منجر به پیشگیری از ورود، کشف و ضبط آن در افغانستان منجر شود، انجام می‌دهد.
اداره‌ی امنیت ملی افزوده که «تروریست‌ها» قصد داشتند از محموله‌ای که به‌تازگی در پکتیکا کشف شده، در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (۱۶ حمل ۱۳۹۳) برای اجرای حملات انتحاری استفاده کنند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *