بانک مرکزی: بانک‌ها به وضعیت «کابل بانک» دچار نیستند

«بانک مرکزی افغانستان» گزارش اداره‌ی بازرسی ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) را در مورد بانک‌های ‌کشور رد کرد. «سیگار» اخیرا گفته است که بانک مرکزی افغانستان ظرفیت کافی برای نظارت بر بانک‌های خصوصی را ندارد.
«سیگار» ابراز نگرانی کرده که به دلیل ناتوانی و ضعف نظارت «بانک مرکزی» بر بانک‌های خصوصی، وقوع رویداد دیگری از نوع «کابل بانک» دور از انتظار نیست. اما مسئولان بانک مرکزی روز شنبه (21 جدی 1392) در یک کنفرانس خبری این ادعای «سیگار» را رد کردند. رییس بانک مرکزی افغانستان گفت که عنوان گزارش «سیگار» بسیار خطرناک است و شکل اخطارنامه را دارد، در حالی که در متن آن چیزی که قابل نگرانی باشد، وجود ندارد.
نورالله دلاوری، رییس «بانک مرکزی» گفت: «چیزهایی که در متن گزارش خود گفته‌اند، ناقص است، بی‌اساس است و ما این را رد می‌کنیم». در اعلامیه‌ای که توسط بانک مرکزی منتشر شده، آمده است که «سیگار» وظیفه و صلاحیت ارزیابی «بانک مرکزی» را ندارد و صلاحیت این اداره تنها نظارت و مراقبت از شیوه‌های مصرف کمک‌های ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان می‌باشد.
اعلامیه گفته است که مأموران «سیگار» هیچ‌گونه ارزیابی را درباره‌ی توانایی نظارتی «بانک مرکزی» انجام نداده‌اند. در این اعلامیه هم‌چنان آمده است که هیچ‌نشانه‌ای مبنی بر این‌که بانک‌های افغانستان به سرنوشت ‌کابل بانک گرفتار شوند، وجود ندارد. زیرا به باور مسئولان، بانک مرکزی بررسی‌های سال 2011 و 2012 مؤسسه‌ی نظارتی «کرول» از کارکردهای بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی نشان می‌دهند که هیچ‌بانکی در افغانستان با وضعیت کابل بانک مشابه نیست.
مسئولان بانک مرکزی هم‌چنین گفتند که بانک‌های خصوصی به صورت منظم از سوی این بانک نظارت می‌شوند. در اعلامیه‌ی این بانک آمده است: «سکتور بانکی افغانستان به اندازه‌ی کافی دارای سرمایه بوده و سرمایه‌ی مقرراتی بانک‌ها، بلندتر از حدود تعیین شده‌ی مقررات بانک مرکزی که سرمایه‌ی الزامی بانک‌ها را حداقل یک میلیارد افغانی (20 میلیون دالر) تعیین کرده، می‌باشد».
این در حالی است که پس از بحران کابل بانک، مردم اعتماد کمتری به بانک‌ها دارند. حکومت افغانستان هنوز نتوانسته است میلیون‌ها دالر از سرمایه‌ی «کابل بانک» را از قرض‌داران آن به دست آورد. کابل بانک، بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور پس از ورشکستگی به حکومت سپرده شد. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *