حکمت‌یار به هوادارانش: در انتخابات شرکت کنید

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار در یک موضع‌گیری بی‌سابقه، از اعضا و هواداران این حزب خواسته است که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ۱۳۹۳ شرکت کنند. غیرت بهیر، سخن‌گوی این حزب در تماسی تیلفونی با بی‌بی‌سی گفت: «به همه‌ی منسوبین و متعهدین حزب اسلامی هدایت (دستور) داده شده که در انتخابات آینده نقش بارزی داشته باشند».
پیش از این حزب اسلامی تأکید داشت که با حضور نیروهای بین‌المللی در کشور، امکان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه وجود ندارد و به همین دلیل انتخابات‌ قبلی را «نمایشی» توصیف می‌کرد. شبه‌نظامیان تحت فرمان گلبدین حکمت‌یار از آغاز حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان با این نیروها و نیروهای دولت افغانستان در جنگ بوده‌اند.
این حزب پس از گروه طالبان، دومین گروه عمده‌ی شورشی است. براساس نامه‌ای که در آن دستور به اعضای حزب اسلامی اعلام شده، گلبدین حکمت‌یار گفته است: «کارت رای بگیرید و در انتخابات شوراهای ولایتی شرکت کنید. نامزدهایی را انتخاب کنید که یا منسوب به حزب اسلامی باشند یا در مورد حزب نظر مثبت داشته باشند و از پیروزی نامزدهای بد جلوگیری کنید».
غیرت بهیر ضمن تأکید براین که این حزب اصولا به انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه باور دارد، گفت که «امید ما این است که انتخابات آینده‌ شفاف، آزاد و عادلانه باشد». قطب‌الدین هلال، معاون پیشین آقای حکمت‌یار یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است، اما او تأکید دارد که یک نامزد مستقل است و از سوی حزب اسلامی نامزد نشده است. با حضور او در انتخابات این گمانه تقویت شد که حزب اسلامی وارد روند سیاسی می‌شود.
اما آقای بهیر گفت که هنوز حزبش تصمیم نگرفته که در انتخابات ریاست جمهوری از کدام نامزد حمایت کند. او تأکید کرد: «شما منتظر فیصله (تصمیم) نهایی اسلامی افغانستان باشید». گلبدین حکمت‌یار نامش در فهرست «تروریستان جهانی» وزارت خارجه‌ی آمریکا قرار دارد و گمان می‌رود که در مناطق قبایلی پاکستان مخفی باشد. جنگ‌جویان او بیش‌تر در مناطق شرقی و شمال‌شرقی فعال‌اند.
جنگ‌جویان وابسته به این حزب در جنگ‌های میان گروهی در اوایل دهه‌ی هفتاد خورشیدی هم نقش عمده داشتند. در حال حاضر چند شاخه‌ی حزب اسلامی با دست کشیدن از فعالیت‌های مسلحانه، رسما به دولت پیوسته و مقام‌های بالایی را در دولت حامد کرزی در اختیار دارد. هم‌چنین در گذشته گزارش‌هایی وجود داشته است که نمایندگانی از سوی حزب اسلامی برای گفت‌وگو به کابل سفر کرده‌اند.
حامد کرزی رییس جمهوری بارها از گروه‌های شورشی خواسته که از فعالیت‎های مسلحانه دست بکشند، به روند سیاسی بپیوندند و از این طریق در انتخابات سهم بگیرند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *