شیرزی: حدود 90 درصد گاز و تیل در بازارهای افغانستان بی‌کیفیت‌اند

ریاست عمومی مواد نفتی و گاز مایع کشور می‌گوید، حدود 90 درصد از گاز و تیلی که در بازار‌های افغانستان به فروش می‌رسند، بی‌کیفیت‌اند. مسئولان در این اداره ادعا دارند که با وجود تماس‌ها و گفت‌وگو‌های آنان با ادارات مربوط برای جلوگیری از وارد شدن مواد نفتی بی‌کیفیت در کشور، اما تا اکنون این تلاش‌ها مثمر واقع نشده‌اند.
مهندس فرید‌الله شیرزی، رییس این اداره به روز سه‌شنبه گفت که در این زمینه باید توجه جدی صورت گیرد. به گفته‌ی آقای شیرزی این مسئله یک تهدید جدی برای صحت و جان مردم در کشور است: «هشتاد درصد گاز در حال حاضر در بازار‌های افغانستان بی‌کیفیت است. هم‌چنان 90 درصد تیل در بازار‌های کشور بی‌کیفیت است. این مسئولیت درجه‌ اول و در اولویت‌های کاری اداره‌ی مستقل نورم و استندرد است. آیا در این وطن بازخواست است؟»
آقای شیرزی می‌گوید که هفته‌ی گذشته به خاطر حل این مشکل پیش‌نهادهایی را به ریاست جمهوری نیز ارائه کردند. د‌کتران می‌گویند که استفاده از مواد بی‌کیفیت نفتی سبب امراض گونه‌گون در نزد مردم می‌شود. افغانستان مواد نفتی مورد نیاز خود مثل تیل و گاز را از کشور‌های آسیای میانه و ایران وارد می‌کند. اما اداره‌ی ملی نورم و استندرد افغانستان که مسئولیت کنترول تمام اجناس و مواد وارداتی به کشور را دارد، چنین ادعا‌ها را نادرست می‌خواند. معاون این اداره می‌گوید که هم اکنون در شش بندر کشور لابراتوار‌ها و وسایل مجهز برای کنترول مواد نفتی وجود دارند.
مجیب‌الرحمن خطیر تأکید دارد که ممکن تیل و گاز بی‌کیفیت در بازار‌های افغانستان به طور غیر‌قانونی و قاچاقی وارد کشور گردد. آقای خطیر می‌گوید که در شش ماه گذشته تنها در بنادر غربی نزدیک به 400 تانکر مواد نفتی بی‌کیفیت را مسترد کرده‌اند: «در طول کمتر از شش ماه که ما در بنادر غربی فعالیت خود را آغاز کردیم، در حدود 380 تانکر تیل بی‌کیفیت رد شده است. در تمام بنادر ما تجهیزات لابراتواری برای تست گاز داریم و گازی که وارد می‌شود، در تمام بنادر چک می‌شود. تیلِ که از طریق شش بندر وارد کشور می‌شود، دقیقاً چک و کنترول می‌شود و بدون تثبیت کیفیت به هیچ‌وجه برایش اجازه‌ی ورود داده نمی‌شود».
پیش از این هم انتقاد‌هایی در خصوص عدم کنترول مواد و اجناس وارداتی در افغانستان وجود داشته‌اند. به اساس گزارش‌ها، هم‌اکنون برعلاوه‌ی مواد نفتی مواد غذایی و ادویه‌های بی‌کیفیت نیز در بازار‌های کشور موجود‌‌ند و به فروش می‌رسند. مردم نیز این مسئله را نگران کننده خوانده و از دولت می‌خواهند تا برای حل این مشکل اقدامات جدی را روی دست گیرد. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *