شاهد: با علمای دیوبند گفت‌وگو‌های مؤثری صورت گرفته‌اند

شورای عالی صلح از برگشت هیأت این شورا از دارالعلوم دیوبند هند به کشور خبر داده و می‌گوید، در این سفر با علمای دیوبند گفت‌وگو‌های مؤثری انجام شده‌اند. شورای عالی صلح افغانستان نقش عالمان را در تأمین صلح و ثبات مهم خوانده و می‌گوید، هدف از دیدار هیأت این شورا با علمای دیوبند را همین مسأله تشکیل می‌داد.
شهزاده شاهد، سخن‌گوی این شورا می‌گوید، دیوبند در سطح منطقه‌ یکی از مراکز با اعتبار اسلامی بوده و علمای این مرکز در بین کشور‌های همسایه و منطقه از نفوذ زیاد برخوردار می‌باشند. آقای شاهد ‌روز جمعه گفت، تلاش دارند بر علاوه‌ی دیوبند، روابط‌شان را با مراکز اسلامی کشور‌های دیگر در جهان نیز تقویت نمایند:
«با علمای آن‌ها دید و باز‌دید انجام شده و هیأت شورای عالی صلح دوباره برگشته است. علمای جهان اسلام به این مسأله متوجه شده‌اند که جنگ‌های فعلی در برابر روند صلح مانع ایجاد کرده و باعث ازدیاد نفرت بین مسلمانان می‌گردد، پس نیاز است تا به خاطر اخوت میان مسلمانان کار نماییم، من به این سلسله به شما اطمینان می‌دهم که پنجاه درصد می‌توانیم مشکلات را از همین راه حل کنیم».
آقای شاهد هم‌چنان گفت، قرار است در آینده‌ی نزدیک کنفرانس بین‌المللی کشور‌های اسلامی در یکی از کشور‌های عربی برگزار شود و در این کنفرانس در کنار مسایل مربوط به منطقه، روی مسئله‌ی صلح در افغانستان نیز گفت‌وگو شود. حدود چهار ماه قبل کنفرانسی با شرکت علمای بیست کشور اسلامی در کابل برگزار شد‌ و در این کنفرانس گفته شد که جنگ افغانستان اهداف شخصی دارد، نه عقیده‌ای.
پس از برگزاری این کنفرانس مسئولان شورای عالی صلح سفر‌های را به پاکستان و عربستان سعودی انجام دادند. هفته‌ی گذشته یک هیأت سه نفری این شورا به هند سفر کرد و در آن جا با علمای مرکز دارالعلوم دیوبند در خصوص مسایل صلح گفت‌وگو‌هایی را انجام داد.
برخی از کارشناسان ‌این سفر‌های هیأت شورای عالی صلح را به هدف ایجاد تفاهم مهم دانسته، اما تأکید می‌کنند که علمای اکثر مراکز اسلامی، به‌شمول دیوبند مستقل نیستند. حاجی سید داود، یکی از این کارشناسان ‌در مورد گفت: «مرکز دیوبند به حیث یک مرکز اسلامی قابل احترام بوده و یک تعداد علمای جید منطقه از این مرکز فارغ شده‌اند. علمای دیوبند نقش خود را در جهان اسلام دارند، اما متأسفانه این علما تحت مشوره‌ی اداره‌ی آی‌اس‌آی پاکستان عمل می‌کنند. ما می‌توانیم بگوییم که یک افهام و تفهیم را بین علمای منطقه شاید به میان بیاورد، اما در مسایل صلح، مذاکرات و آشتی فکر نمی‌کنم که کدام نقشِ به‌سزایی را بازی نماید».
آقای داود ثبوت ادعایش را برگزاری نشست علما به هدف تأمین صلح در ماه مارچ سال گذشته در کابل می‌داند که به گفته‌ی وی، علمای پاکستانی از آن عقب‌نشینی کردند. هر چند شورای عالی صلح ابراز امیدواری می‌کند که با ایجاد روابط با علمای جهان به جنگ در این کشور نقطه‌ی پایان گذاشته خواهد شد، اما رییس جمهور کرزی می‌گوید، تأمین صلح در افغانستان به دست امریکا و پاکستان است.
کارشناسان به این باور‌ند، تا زمانی که حکومت‌های کشور‌های دخیل در قضیه‌ی افغانستان در خصوص تأمین صلح اقدام نکنند، علما نمی‌توانند نقش مؤثر را در این زمینه بازی کنند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *