آیساف: بدون آمریکا هیچ‌کاری در افغانستان نمی‌توان کرد

مقام‌های آیساف در افغانستان با ابراز خوش‌بینی در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن، خود را آماده‌ی مأموریت‌شان پس از سال ۲۰۱۴ در ‌کشور می‌کنند. جنرال هینز فلدمن، سخن‌گوی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت یا آیساف در یک نشست اختصاصی با شماری از خبرنگاران در کابل گفت، بحث روی شرط‌های رییس جمهوری افغانستان به خاطر امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا، پیشرفت‌هایی کرده و آن‌ها امیدوارند این سند به‌زودی امضا شود.
او گزینه‌ی صفر را از غیر‌محتمل‌ترین گزینه‌ها در مورد مأموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان خواند. جنرال فلدمن می‌گوید که هزینه‌های سنگین جانی و مالی که جامعه‌ی بین‌المللی در افغانستان متحمل شده، دست‌کم گرفته نمی‌شوند و هیچ‌کشوری حاضر نیست این مأموریت را بی‌نتیجه پایان بدهد.
اسماعیل شهامت، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید، آقای فلدمن گفته که هیچ‌چاره‌ای جز امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن وجود ندارد. سخن‌گوی آیساف در کابل می‌گوید، آن‌ها به امضای این سند خوش‌بین هستند و از اکنون آمادگی‌های‌شان را برای حضور پس از ۲۰۱۴ در افغانستان روی دست گرفته‌اند.
او گفت که فهرست مفصلی از شرایط خاص آموزگاران و نیروهایی که پس از ۲۰۱۴ در این کشور انجام وظیفه خواهند کرد، آماده شده و به کشورهای عضو ناتو فرستاده شده تا آن‌ها پیش از آغاز رسمی این مأموریت، افراد شایسته را انتخاب کنند.
او تأکید کرد که امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان ناتو و افغانستان و ادامه‌ی مأموریت آن‌ها منوط به امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن است، زیرا ناتو بدون آمریکا هیچ‌کاری در افغانستان انجام داده نمی‌تواند. به گفته‌ی او، مأموریت در افغانستان هزینه‌ی بالایی نیاز دارد که بخش بزرگ آن از سوی آمریکا تأمین می‌شود. سخن‌گوی آیساف گفت که تأخیر در امضای این سند ادامه‌ی مأموریت کنونی ناتو را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند.
کرزی: «موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا امضا می‌شود»
حامد کرزی، رییس جمهوری کشور در تازه‌ترین اظهاراتش در تماس تیلفونی با انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان گفته که موافقت‌نامه‌ی امنیتی افغانستان و آمریکا امضا خواهد شد. اما او بار دیگر برای امضا شدن این سند، به شرایط افغانستان؛ آغاز عملی روند صلح، پایان حملات بر روستاهای افغانستان و دادن ضمانت برای عملی شدن این شروط تأکید کرده است.
او گفته که مردم افغانستان با تأیید امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا در لویه جرگه‌ی مشورتی، دوستی خود را به آمریکا نشان دادند و اکنون آمریکا باید حسن نیت خود را به مردم این کشور نشان دهد. وی گفته که موقف کنونی افغانستان در مورد موافقت‌نامه‌ی امنیتی از تجربه‌ی روابط این کشور با آمریکا در دوازده سال گذشته منشا گرفته است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *