آزادی ۶۳ گروگان در غرب هرات

جنرال عبدالحمید حمیدی، مسئول امنیت فرمان‌دهی پولیس ولایت هرات در غرب کشور اعلام کرد که ۶۳ کارمند مؤسسه‌ی ماین‌روبی «هیلوتراست» که از سوی افراد مسلح ربوده شده بودند، آزاد شدند. کارمندان مؤسسه‌ی ماین‌روبی‌ صبح دیروز در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات زمانی که عازم محل کار خود بودند، به چنگ افراد مسلح افتادند.
عبدالرووف احمدی، سخن‌گوی پولیس ولایت هرات نیز با تأیید این خبر در‌‌باره‌ی جزئیات این حادثه به بی‌بی‌سی گفت که کارمندان بدون اطلاع پولیس به روستاهای اطراف ولسوالی پشتون زرغون رفته بودند که توسط افراد مسلح ربوده شدند. او افزود که عملیات نیروهای پولیس برای رهایی این افراد ۱۰ ساعت به طول انجامید که در ابتدا ۸ نفر حوالی ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی همراه با ۵ موتر و تجهیزات آنان آزاد شدند.
احمدی گفت که نیروهای مسلح این افراد را به صورت انفرادی در کوهای «درمندر» که برف‌گیر و صعب‌العبورند، در حال انتقال بودند که به دلیل تعقیب پولیس، مجبور شدند که گروگان‌ها را در کوهای صعب‌العبور رها کرده و خود فرار کنند.
او افزود که نیروهای پولیس تاکنون به تعقیب این افراد مسلح‌اند. آقای احمدی گفت، کارمندان ماین‌روبی همه سالم‌اند و به کسی آسیبی نرسیده و تمام تجهیزات این ماین‌روب‌ها دوباره به آنان برگردانده شده است. تاکنون پولیس وابستگی افراد رباینده را اعلام نکرده و فقط از آن‌ها به عنوان نیروهای مخالف دولت افغانستان یاد کرده است.
مؤسسه‌هایی که در زمینهی ماین‌روبی فعال‌اند، سال‌ها است که در افغانستان کار می‌کنند و معمولا مانند کارمندان صلیب سرخ، از حملات گروه‌های درگیر مصئون بوده‌اند. اما در سال‌های اخیر تعدادی از این افراد توسط افراد مسلح مخالف دولت کشته شدند.
افغانستان براساس پیمان اوتاوا، تعهد کرده بود که تا سال ۲۰۱۳ تمامی ماین‌های موجود در این کشور را از بین ببرد. اما نهادهای فعال در زمینه ماین روبی با توجه به مقدار ماین‌هایی که در افغانستان کار گذاشته شده، قادر به اجرای این برنامه نشدند.
«پاک کردن زمین‌های ماین‌گذاری شده در شرایطی که نا امنی‌ها در افغانستان کماکان ادامه دارد و در بخش‌های از افغانستان عملا جنگ جریان دارد، برنامه دشواری است». در سال ۲۰۱۲مقام‌های افغان از سازمان ملل متحد خواستند که ده سال دیگر به افغانستان فرصت بدهد تا ماین‌های موجود در این کشور را پاک کنند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *