شفاخانه‌ی جمهوریت رسماً به فعالیت آغاز کرد

اطلاعات روز: فعالیت شفاخانه‌‌ی جمهوریت با حضور محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری و وزیر صحت عامه‌ی کشور در شهر کابل رسماً آغاز شد. این شفاخانه به کمک مالی چین، به ارزش 21 میلیون دالر امریکایی در سال 1385 تهداب‌گذاری شد و کار اعمار آن در سال 1388 پایان یافت، اما به دلیل عدم امکانات مدرن این شفاخانه تا دیروز فعالیت نداشت.
کریم خلیلی‌ دیروز در محفل‌ آغاز رسمی فعالیت شفاخانه‌ی جمهوریت‌ گفت که پس از این میزان مسافرت مریضان کشور جهت تداوی به کشورهای خارج کاهش می‌یابد. او اما تأکید کرد که اگر در این شفاخانه وسایل تخنیکی مدرن نصب شوند، این شفاخانه در آینده‌ی نه چندان دور، به یک مرکز معتبر صحی در سطح منطقه مبدل خواهد شد. خلیلی اظهار امیداروی کرد که با توجه به توان‌مندی فعلی شفاخانه‌ی جمهوریت در بخش‌های مختلف، در آینده‌ی نزدیک زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات صحی معیاری برای شهروندان کشور فراهم می‌شود.
به دنبال کریم خلیلی، د‌کتر ثریا‌ دلیل، وزیر صحت عامه‌ی کشور گفت که در مجموع در شفاخانه‌ی جمهوریت‌ 154 بستر فعال‌اند و شامل 34 بستر در سرویس داخله‌ی عمومی و 40 بستر در جراحی عمومی می‌باشد. او افزود:‌ «این شفاخانه برای نخستین بار در سطح کشور خدمات «هیمودیالیز» را برای مریضان ارائه می‌کند و فعلاً 21 پایه ماشین هیمودیالیز در این شفاخانه فعال‌اند‌».
براساس گزارش‌های ارائه شده حدود 40 درصد شهروندان کشور به خدمات صحی دسترسی ندارند و به همین دلیل سالانه ده‌ها نفر جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. با این حال، شماری از شهرندان کابل از آغاز فعالیت شفاخانه‌ی جمهوریت اظهار امیداوری کرده و نیز از وزارت صحت عامه‌ی کشور خواسته‌اند که در قسمت افزایش مراکز در سطح کشور تلاش کند.
کار اعمار شفاخانه‌ جمهوریت حدود 21 میلیون دالر هزینه برداشته و نیز به ارزش 5 میلیون دالر امریکایی وسایل تخنیکی مدرن برای آن خریداری شده است. این شفاخانه دارای 154 بستر است و در شش بخش، به‌شمول داخله‌ی عمومی، جراحی، گوش و گلو، امراض خون، یورولوژی و همودیالیز فعالیت می‌کند. تمام مصارف این شفاخانه از طرف چین پرداخته شده است. گفته می‌شود که هم‌اکنون به‌شمول حدود 90 د‌کتر، بیش از 380 نفر در این شفاخانه روزانه مصروف عرضه‌ی خدمات صحی برای نزدیک به 400 مریض هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *