حمایت وزیران دفاع ناتو از دوام مأموریت‌شان تا ختم سال 2014 در کشور

اطلاعات روز: وزیران دفاع ناتو در نشست دو روزه‌ی کشورهای عضو ناتو در بروکسل از دوام مأموریت‌شان تا پایان سال 2014 در کشور حمایت کرده‌اند. آنان همچنان در این نشست توان نیروهای امنیتی کشور را بررسی کرده و گفته‌ که نیروهای امنیتی این کشور هنوز نیازمند کمک‌های ناتو هستند.
جنرال برتلیس، رییس کمیته‌ی نظامی ناتو گفته‌است که وزیران دفاع ناتو در نشست دو روزه‌ی کشورهای عضو ناتو در بروکسل نظریات شان‌را در بارهء شایستگی، اعتماد و قابلیت نیروهای امنیتی افغان باهم شریک ساختند. به گفته او، وزیران دفاع ناتو دراین نشست توان نیروهای امنیتی کشور را تشخیص داده و به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای امنیتی افغان هنوز به کمک‌های ناتو نیاز دارند.
به گزارش رادیو آزادی، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل روی برگزاری انتخابات آینده کشور سال 1393نیز باهم بحث کرده و گرفتن آمادگی در این مورد را از وظایف عمده ناتو دانسته‌اند.
نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در روزهای چهار و پنج‌شنبه هفته گذشته، در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد. وزیران دفاع ناتو در حاشیه‌ی این نشست توان نیروهای امنیتی و برگزاری انتخابات بهار آینده کشور را بررسی کرده‌اند. پلان آمادگی جدید برای مأموریت آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی کشور به رهبری ناتو پس از سال 2014 نیز در این نشست بررسی شده‌است.
مقام‌های ناتو در نشست دو روزه‌ی بروکسل از دوام مأموریت‌شان در کشور تا پایان سال 2014 خبر داده‌اند. جنرال برتلیس، رییس کمیته نظامی ناتو تاکید کرده که نیروهای محاربوی آیساف به رهبری ناتو در افغانستان، در پایان سال 2014 از این کشور بیرون خواهند شد.
این درحالی است که کنگرس امریکا کمک‌های توسعه‌ی این کشور برای افغانستان را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داده‌است. مقام‌های این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تداوم کمک امریکا و متهدانش به افغانستان وابسته به امضای پیمان امنیتی است.
با این حال برخی نمایندگان شورای ملی و فعالان مدنی از وضعیت موجود کشور اظهار نگرانی کرده و از حامدکرزی خواسته‌اند که هرچی زودتر پیمان امنیتی با امریکا را امضا کند.
به گفته آنان، به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا کمک‌های این کشور از همین حالا پنجاه درصد کاهش یافته و اگر این پیمان امضا نشود، کمک‌های جامعه‌ی جهانی نیز کاهش می‌یابد. آنان همچنان تاکید می‌کنند، درصورتی پیمان امنیتی با امریکا امضا نشود نیروهای خارجی بصورت کامل کشور را ترک می‌کنند، در آنصورت دست آورد دوازده سال گذشته از بین رفته و کشور دچار بحران جدید خواهد شد.
اما حامد کرزی تاکید دارد، تا زمانی‌که تمامی حملات نیروهای خارجی بر خانه‌های افغان متوقف نشده و روند صلح با طالبان به صورت عملی آغاز نشود، با امریکا پیمان امضا نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *