نامزدان: با هرگونه تقلب و تخلف در انتخابات مبارزه می‌کنیم

اطلاعات روز:‌ نامزدان ریاست جمهوری بهار آینده‌ی کشور دیروز در کنفرانس اجندای ملی‌ با هم تفاهم کرده‌اند که از هرگونه تخلف و تقلب در انتخابات آینده پرهیز و برضد آن مبارزه کنند. براساس تفاهم‌نامه، نامزدان باید از طرف‌داران و هوادارن خود بخواهند که با نهادهای قانونی و امنیتی کشور در جهت تأمین امنیت و سلامت انتخابات آینده همکاری لازم را انجام دهند.
نهاد اجندای ملی به رهبری احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، دیروز به منظور بحث روی تفاهم‌نامه‌ی انتخاباتی میان نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی کشور کنفرانسی را در کابل برگزار کرد. در این کنفراس علاوه بر برخی نامزدان ریاست جمهوری، شماری از چهره‌های سیاسی کابل و ولایت‌های کشور نیز حضور داشتند. نامزدان ریاست جمهوری در پایان این کنفرانس تفاهم‌نامه‌‌ی یازده ماده‌ای را به نشر رسانده‌اند.
در تفاهم‌نامه‌ آمده است، نامزدان از مردم شریف افغانستان می‌خواهند که به منظور تعیین سرنوشت آینده‌ی‌شان، به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند. هم‌چنان نامزدان‌ در این تفاهم‌نامه از وزیران، والیان، ولسوالان، فرماندهان پولیس و نهادهای انتخاباتی خواسته‌اند که در ‌انتخابات آینده مداخله نکنند.
سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور‌ در 16 حمل بهار آینده برگزار می‌شود و قرار است مبارزات انتخاباتی نامزدان به تاریخ سیزده دلو ماه جاری برای دو ماه آغاز شود. با این حال، نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی کشور باهم تفاهم کرده‌اند که رقابت انتخاباتی را به شکل درست پیش‌ ببرند. در تفاهم‌نامه‌ای که دیروز در کنفرانس‌ اجندای ملی منشتر شد، آمده است، نامزدان به منظور رقابت سالم، از سخن‌گویان و تحلیل‌گران و‌ابسته به خودشان در رسانه‌های همگانی، رسانه‌های مربوط به خود، دست‌اندر‌کاران ستاد‌های انتخاباتی و هواداران خود می‌خواهند، از هتک حرمت، تهمت، افترا و بیان موضوع‌های‌ مرتبط به حریم خصوصی نامزدان پرهیز کنند.
براساس تفاهم‌نامه، نامزدان در صورت داشتن ملاحظه‌‌ای در مورد نتیجه‌ی انتخابات، در فاصله‌ی میان نتیجه‌ی ابتدایی و نهایی به روش‌های قانونی و مدنی متوسل شوند. در تفاهم‌نامه تأکید شده است، با در نظر داشت حالات حساس کنونی و منافع ملی کشور، نامزد پیروز به منظور ارج‌گزاری و احساس مسئولیت در برابر همه‌ی رای ‌دهندگان کشور به مقصد توسعه‌ی فراگیر، در چارچوب دولت فراگیر وحدت ملی بر اساس شایسته‌سالاری، پایگاه ملی حکومت را وسیع و قوی ساز‌د.
نامزدان برنده‌‌ در انتخابات آینده
نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی کشور دیروز در کنفرانس اجندای ملی‌ باهم تفاهم کرده‌اند که نامزد برنده در تشکیل دولت آینده، حضور زنان و جوانان در اداره‌های دولتی را متناسب با قابلیت‌های آنان مساعد کند. هم‌چنان در بخشی از تفاهم‌نامه در مورد منابع پولی مبارزارت انتخاباتی آمده است، منابع پولی مشروع نامزدان در جهت مبارزات انتخاباتی و مصارف انتخاباتی‌شان در چارچوب قانون صورت گیرد.
احمد ولی مسعود، رییس بنیاد احمد شاه مسعود که دیروز کنفرانس اجندای ملی را در کابل برگزار کرده بود، در مورد تفاهم‌نامه‌ی نامزدان ریاست جمهوری چنین گفت، باید در تطبیق این تفاهم تلاش شود و چالش‌های موجود فراروی انتخابات آینده تا حد‌ زیادی از طریق همین تفاهم‌نامه حل شود.
به دنبال آن رییس اتحادیه‌ی ملی ژورنالیستان افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری کشور خواست‌ که به هم احترام داشته باشند و نیز ‌نتایج نهایی انتخابات را قبول کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *