ایمل فیضی: لطفاً انتظار بکشید! به فیصله‌ی لویه جرگه‌ی مشورتی احترام داریم

اطلاعات روز: ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری کشور می‌گوید که مردم افغانستان خواهان امضای پیمان امنیتی با امریکا‌اند و این کشور برای امضای آن زیاد عجله نکند. به گفته‌ی او، سرنوشت پیمان امنیتی قبل از لویه جرگه‌ی مشورتی در حالت ابهام قرار داشت، اما با برگزاری این جرگه معلوم شد که مردم افغانستان خواهان امضای این پیمان‌اند. سخن‌گوی حامد کرزی اما تأکید کرده است که امریکا در قسمت امضای پیمان امنیتی دوجانبه باید انتظار بکشد و در ارتباط به شرایط حکومت افغانستان اقدامات لازم را انجام دهد. این نخستین بار است که مقام‌های ارگ ریاست جمهوری کشور در زمینه‌ی امضای پیمان امنیتی با امریکا از خود نرمش نشان داده‌اند.
بحث روی امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا‌ از دو سال به این طرف جنجال بر‌انگیز بوده و بارها باعث تیرگی روابط دو کشور شده است. حامد کرزی برای بحث و تصمیم‌گیری در مورد امضای این پیمان لویه جرگه‌ی مشورتی را برگزار کرد و در آن 2500 از طبقات مختلف کشور اشتراک کردند. اعضای این جرگه پس از چهار روز بحث روی متن پیمان امنیتی، موافقت‌شان را علام کردند، اما حامد کرزی در روز پایانی این جرگه‌‌، شرایط جدیدی را برای امضای این پیمان مطرح کرد.
تأمین صلح و امنیت در کشور، آغاز دوباره‌ی گفت‌وگوهای صلح با طالبان و برگزاری انتخابات «شفاف» از شریط‌های حامد کرزی عنوان شده‌اند. کرزی چند روز پیش نیز در یک نشست خبری با تأکید بر شرایط‌ خود گفت، اگر شرط‌هایش بر‌آورده نشود، بهتر است امریکا افغانستان ترک کند. در آن‌صورت از سردرگمی نجات پیدا خواهیم کرد. این اظهارت حامد کرزی، واکنش‌های تند مقام‌های امریکا، ناتو و برخی سران احزاب سیاسی، فعالان مدنی و نمایندگان شورای ملی کشور را به دنبال داشت.
مقام‌های امریکا و ناتو پس از آن هشدار دادند که اگر حامد کرزی پیمان امنیتی دوجانبه را امضا نکند، نیروهای خارجی به‌طور کامل از افغانستان خارج می‌شوند و نیز کمک‌های جامعه‌ی جهانی به این کشور کاهش خواهند یافت. با این حال، ریاست جمهوری‌ دیروز با پخش خبرنامه‌ا‌ی به نقل از ایمل فیضی، سخن‌گوی حامد کرزی، اعلام کرد که مردم افغانستان امضای پیمان امنیتی با امریکا را می‌خواهند. در این خبرنامه هم‌چنان تأکید شده است، مردم افغانستان در لویه جرگه‌ی مشورتی به امریکا اطمینان دادند که این کشور خواهان دوستی و ادامه‌ی همکاری با امریکا‌اند. حامد کرزی نیز به فیصله‌ی این جرگه احترام دارد، با این وضاحت مهم و بزرگ، امریکا باید برای امضای آن عجله نکند.
اما در این خبرنامه به نقل از ایمل فیضی‌ تأکید شده که آغاز عملی و علنی روند صلح با طالبان از شرایط حکومت افغانستان است و امریکا باید آن را قبول کند. او می‌گوید، با جود مبهم بودن دشمن واقعی و عدم پایان یافتن جنگ و کشتار در افغانستان، نمی‌توانیم این پیمان را امضا کنیم. فیضی‌ هم‌چنان تأکید کرده است، در صورت‌ ادامه‌ی حملات بر خانه‌های افغان‌ها، مشخص نبودن پنگاه‌ها و منابع تمویل تروریز‌م، پیمان امنیتی با امریکا امضا نخواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *