«به روایت دیگر»، کمپاینی برای آگاهی در آستانه‌ی انتخابات

نهاد غیر‌دولتی موسوم به آرمان‌شهر، کمپاینی را زیر عنوان «افغانستان به روایت دیگر» در ‌کشور به راه انداخته است. در این کمپاین، آرمان‌شهر با صد نفر از افغان‌هایی که به باور مسئولان این نهاد، از چهره‌ها‌ی ملی و برجسته‌ی افغانستان‌اند، گفت‌وگو کرده و مصاحبه‌ی آن‌ها را به نوبت در صد روز چاپ می‌کند.
این مصاحبه‌ها به زبان‌های فارسی و انگلیسی به صورت هم‌زمان در سایت آرمان‌شهر‌: openasia.org، روزنامه‌ی ‌هافینگتون: huffingtonpost.com/unveiling-afghanistan و سایت فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر: www.fidh.org منتشر می‌شوند.
مسئولان مؤسسه‌ی آرمان‌شهر می‌گویند، هدف اصلی این کمپاین، دادخواهی و انعکاس صدا و نظرات افراد مترقی، فرهیخته و شکل دهندگان افکار عمومی جامعه‌ی افغانستان است. به باور مسئولان آرمان‌شهر، بازتاب نظرات این افراد در آستانه‌ی انتخابات، ممکن است برای شهروندان افغانستان‌ در زمینه‌ی طرح خواست‌های شهروندی‌شان از نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی مهم و مؤثر باشد.
مسئولان آرمان‌‌شهر هم‌چنین معتقدند که این اقدام مدنی، کمک می‌کند که مسئولان دولتی‌، مردم و همکاران بین‌المللی افغانستان‌ از نظرات نخبگان این کشور آگاه شوند. چالش‌هایی که افغانستان آینده با آن روبه‌رو خواهد شد‌ و امکان‌ها و توانایی‌هایی که افغانستان به صورت بالقوه و بالفعل برای عبور از این چالش‌ها دارد، یکی از محورهای این مصاحبه‌ها است، ولی محور اصلی آن مسایل حقوق بشری و حقوق زنان است.
آرمان‌شهر با کسانی که مصاحبه کرده، پرسیده است که دولت، نهادهای مدنی و شهروندان افغانستان، چگونه می‌توانند به راه‌کاری دست یابند که رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور‌ نهادینه شود. آرمان‌شهر برای این مصاحبه‌ها سراغ استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران، حقوق‌دانان و فعالان مدنی، افغان در داخل این کشور و نیز کسانی که در خارج از افغانستان‌اند، رفته و سوال‌های مشابهی را با آن‌ها در میان گذاشته است.
کسانی که امکان مصاحبه‌ی رو در رو با آن‌ها نبوده، مسئولان آرمان‌شهر سوال‌هایی را به آن‌ها ایمیل کرده و جواب این سوالات را نیز از طریق ایمل دریافت کرده‌اند. بنیاد آرمان شهر‌ در نخستین سال‌های پس از سقوط طالبان فعالیت خود در افغانستان را آغاز کرد.
برگزاری جلسات گفت‌وگو، میان مسئولان، نخبه‌گان و شهروندان‌، چاپ کتاب و برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها از کارهای عمده‌ی این نهاد‌ند. این نهاد عضو فدراسيون بين‌المللي جامعه‌هاي حقوق بشر(FIDH) است. آن‌گونه که مسئولان آرمان‌شهر می‌گویند، کمک به شکل‌گیری آگاهی جمعی شهروندان، از اهداف این نهاد است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *