اگر نامزدان در مبارزات انتخاباتی بیش از ده میلیون مصرف کنند، مجازات خواهند شد

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی کشور اعلام کرده‌اند که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده در مبارزات انتخاباتی بیش از ده میلیون افغانی مصرف نکنند. براساس گفته‌‌های آنان، نامزدان شوراهای ولایتی نیز در در این مبارزات بیش از 500 هزار افغانی را مصرف نکنند.
ضیا‌الحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید، اگر مصارف مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری بیش‌تر از ده میلیون و شوراهای ولایتی بیش از 500 هزار افغانی شود، مورد مجازات قرار خواهند گرفت. او از نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور خواست که گزارش مالی مبارزات انتخاباتی‌شان را به گونه‌ی شفاف به کمیسیون مستقل انتخابات گزارش دهند. امر‌خیل هم‌چنان تأکید کرد، نامزدان ریاست جمهوری اگر بیش‌تر از ده میلیون در مبارزات انتخاباتی مصرف کنند، یک تخطی است و برای تخطی در کمیسیون مستقل انتخابات میکانیزم وجود دارد.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات کشور برای ارزیابی مصارف مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات آینده یک مکانیزیم مشخص ندارد و باید خود نامزدان مصارف‌شان را به کمیسیون گزارش دهند. این مسئله باعث نگرانی برخی از نهادهای مدنی و شهروندان کشور شده ‌است.
با این حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گویند، در صورتی‌ که نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در مبارزات انتخاباتی بیش از حد تعین شده پول مصرف کنند، آنان به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی معرفی خواهند شد.
نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی کشور نیز به نامزدان هشدار داده که در مبارزات انتخاباتی بیش از حد تعین شده پول مصرف نکنند. او گفته است: «نامزدانی ‌که در مبارزات انتخاباتی بیش از حد تعین شده پول مصرف کنند، در قدم نخست به آنان اخطار می‌دهیم و در مرحله‌ی بعد برخورد شدید می‌شود‌». به گفته‌ی او، درصورتی که نامزدان بیش از حد مصرف کنند، برای آنان در کمپاین انتخاباتی محدویت وضع خواهد شد.
درهمین حال، ضیا‌الحق امرخیل‌ از نامزدان انتخابات آینده نیز خواسته که موضوع مصارف پول را جدی بگیرند و به سرحدی نرسانند که کمیسیون مستقل انتخابات آنان را جریمه کند. سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار می‌شود و مبارزات انتخاباتی نامزدان‌ سر از فردا (یک‌شنبه 13 دلو) به طور رسمی آغاز و تا دوماه ادامه خواهد یافت.
نصب کردن بی‌جای پوسترها
مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات کشور هشدار داده‌اند که نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور لایحه‌ی این کمیسیون را در قسمت نصب پوسترها در نظر بگیرند. به گفته‌ی آنان، کمیسیون مستقل انتخابات لایحه‌‌اى را برای نامزدان در نظر گرفته است که براساس آن، نامزدان‌ تبليغات‌شان را از طريق بیلبوردها و رسانه‌ها نشر کنند.
ضیا‌الحق امرخیل‌ به پژواک گفته است، در صورتی که نامزدان در قسمت نصب تصاویر و پوسترهای انتخاباتی‌شان از لایحه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات سرپیچی کنند، تخطی شمرده شده و مطابق قانون به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی معرفی خواهند شد. او تأکید کرده که نامزدان باید مصارف مبارزات، نصب پوسترها و اعلانات انتخاباتی‌شان را به گونه‌ی دقیق به کمیسیون مستقل انتخابات گزارش دهند.
این درحالی است که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته، پوسترهای نامزدان در دیوارها، درخت، پایه‌های تیليفون و برق، صندوق‌ها ‌یا جاهای نامعین نصب شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *