سپتنا: امریکا باید برای رسیدن به پیمان امنیتی مانع اصلی روند صلح را افشا کند

اطلاعات روز:‌ د‌کتر رنگین دادفر اسپتنا، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که اگر امریکا مانع اصلی بر سر راه آغاز روند صلح را افشا کند، دولت افغانستان پیمان امنیتی دوجانبه را امضا می‌کند. او هم‌چنان گفت: «اگر روند صلح آغاز نمی‌شود، امریکا باید مانع اصلی بر سر راه آغاز این روند را واضح کند که کدام کشور، فرد ‌یا گروه‌ است؛ در آن‌صورت پیمان امنیتی را امضا خواهیم کرد‌». آقای سپنتا اما تأکید کرد، تنها افغانستان نیازمند امضای پیمان امنیتی با امریکا نیست، بلکه جهان هم به افغانستان نیازمند است که به گفته‌ی او، این یک جاده‌ی یک‌طرفه نیست.
اخیراً روابط امریکا و افغانستان به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی بیش‌تر از هر وقت تیره شده است. مقام‌های امریکایی تأکید دارند اگر دولت افغانستان این پیمان را امضا نکند، نیروهای امریکایی به طور کامل از این کشور خارج خواهند شد، اما مقام‌های حکومتی کشور برای امضای این پیمان بر سه شرط اساسی، از آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان پافشاری می‌کنند. هم‌چنان از امریکا می‌خواهند تا موانع گفت‌وگوی بر سر راه صلح را افشا کند.
سپتنا‌ می‌گوید، ‌در صورتی که امریکا موانع اصلی بر سر راه صلح افغانستان را علنی اعلام کند، تناقض موجود در همکاری استراتژیک در منطقه برطرف خواهد شد. او هم‌چنان تأکید کرد، امریکا اگر می‌خواهد متحد ما باشد، باید مانع اصلی صلح را همان‌گونه که ما نام می‌گیریم، نام ببرد، در غیر آن، داشتن هر نوع روابط استراتژیک مورد سوال مردم افغانستان قرار می‌گیرد و نیز به معنای آن شک خواهند کرد.
سپنتا اما تأکید کرد، در مورد امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا، تلاش‌ها از سوی هر ‌دو جانب جریان دارند و امیدوار است که بن‌بست‌‌های فراروی این پیمان به‌زودی شکسته شوند. او می‌گوید، برای شکستاندن بن‌بست‌های جاری بر سر راه امضای پیمان، بدون شک پاسخ‌گویی به خواست ملت افغانستان که آغاز روند صلح می‌باشد، شرط اصلی است و امریکا باید چنین زمنیه‌ای را فراهم کند.
سیاست دوگانه‌‌ی امریکا
د‌کتر سپنتا‌ سیاست امریکا در قبال افغانستان و پاکستان را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید که این کشور می‌خواهد «هم با گرگ همکار و دوست استراتژیک باشد و هم با بره‌». او هم‌چنان گفت، امریکا باید بداند که هر نوع گرایش غرب‌محوری از طرف افغانستان قابل تحمل نیست. سپنتا اما افزود، افغانستان تمام دروازه‌ها را برای رسیدن به یک فضای قابل قبول برای امریکا به منظور امضای قرار‌داد امنیتی باز می‌گذارد.
انتقاد از پاکستان
پیش‌تر مشاور امنیت ملی و سرپرست وزارت خارجه‌ی پاکستان‌ در یکی از دانشگاهَ‌های امریکا تأکید کرده بود که گفت‌وگوهای صلح میان افغانستان و طالبان بعدا از انتخابات ریاست جمهوری این کشور انجام شوند. با این حال، د‌کتر سپنتا این اظهارات سرپرست وزارت خارجه‌ی پاکستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «چنین اظهاراتی یک‌بار دیگر موقف افغانستان را تأیید می‌کنند که پاکستان مسئول آغاز و تأخیر در روند گفت‌وگوی‌های صلح افغانستان و طالبان است‌». او اما تأکید کرد، کشورهای همسایه به این فکر نباشند که بعد از انتخابات در افغانستان یک حکومت وابسته به منافع این کشورها به وجود می‌آید.
سپنتا تأکید کرد، چنین حکومتی در افغانستان به وجود نخواهد آمد و مردم این کشور به نامزدانی که در برابر تجاوزگری کشورهای همسایه موضع مشخص نداشته باشند، رای نمی‌دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *