آکادمی پولیس با اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری تفاهم‌نامه امضا کرد

اطلاعات روز:‌ اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری با فرمانده عمومی آکادمی پولیس برای مبارزه با فساد اداری در کشور تفاهم‌نامه‌ی مشترکی را به امضا رساندند. این تفاهم‌نامه دیروز بین محمد امین خرمجی، معین مسلکی اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری و سید نورالله‌، فرمانده آکادمی پولیس کابل به امضا رسید.
سید نورالله‌، فرمانده عمومی آکادمی پولیس کابل می‌گوید که فساد اداری در تمام ادارات دولتی و خصوصی کشور وجود دارد و به گفته‌ی او، تمام شهروندان کشور از ارگان‌های دولتی رضایت ندارند. وی افزود، فساد اداری از وجود مخالفان مسلح دولت برای کشور خطرناک‌تر است، به همین دلیل، انتحاری به‌آسانی داخل کابل و ولایات کشور می‌شود. به گفته‌ی او، علیه فساد اداری باید اعلان جهاد شود و تمام مردم افغانستان برای از بین بردن آن تلاش کنند.
افغانستان در بین کشورهای جهان در فساد اداری در رده‌ی بالایی قرار دارد. هرچند اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری و برخی نهادهای نظارتی بین‌المللی برای کاهش فساد اداری در کشور همواره تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند، اما به گفته‌ی فعالان مدنی کشور، نظارت آنان چندان تأثیر خوبی نداشته و فساد هنوز به طور گسترده وجود دارد. به گفته‌ی آنان، فساد اداری در دادستانی، دادگاه و قوه‌ی قضائیه‌ی کشور نسبت به دیگر ارگان‌های دولتی زیادتر است.
با این حال، محمد امین خرمجی، معین پالیسی اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری کشور دیروز امضای تفاهم‌نامه بین این اداره و آکادمی پولیس را مفید خواند و گفت: «برای مبارزه علیه فساد اداری در کشور، با مغز متفکر پولیس (آکادمی پولیس) تفاهم‌نامه امضا کردیم و این یک اقدم خوب برای کاهش فساد در کشور است‌». او هم‌چنان می‌گوید، پولیس بر تمام سرنوشت مردم کشور حاکم است، بنابراین، اگر یک نیروی انسانی عاری از فساد در دستگاه پولیس کشور ایجاد شود، جلو فساد در کشور گرفته خواهد شد.
خرمجی‌ تأکید کرد که پیشرفت غرب امروز دنیای جهان سوم را متأثر کرده و بخشی از آن به تقویت آکادمی نظامی و پولیس بر می‌گردد. به گفته‌ی او، اگر تغییرات مؤثر در نظام پولیس کشور آورده شوند، افغانستان شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری خواهد بود.
در همین حال، سید نورالله، فرمانده عمومی آکادمی پولیس کابل به شهروندان کشور وعده داد که در امر مبارزه با فساد اداری در سطح کشور تلاش می‌کند. او تأکید کرد، در این مبارزه در قدم نخست از خود و آکادمی پولیس آغاز خواهد کرد.
فساد اداری در کشور باعث نگرانی سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و بسیاری نهادهای جامعه‌ی مدنی و شهروندان کشور شده‌ است. چندی پیش کمیته‌ی نظارت و ارزیابی در گزارشی اعلام کرد که در پنج ارگان دولتی افغانستان، از جمله وزارت کار و امور اجتماعی، تحصیلات عالی و کمیسیون اصلاحات اداری فساد گسترده وجود دارد.
سازمان ملل‌ نیز همواره گزارش می‌دهد که فساد اداری در افغانستان به طور گسترده وجود دارد و تداوم آن دست‌‌آوردهای دهه‌ی اخیر را از بین خواهد برد، اما برای از بین بردن آن هنوز گام عملی و مؤثر برداشته نشده و فقط به ارائه‌ی گزارش و اعلامیه‌ها اکتفا شده است. طوری‌ که دید‌ه می‌شود، فساد اداری هنوز در ارگان‌های دولتی کشور به طور گسترده وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *