پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آغاز شدند

اطلاعات روز: نامزدان ریاست جمهوری بهار آینده مطابق تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات، مبارزات انتخاباتی‌شان را از صبح امروز (یک‌شنبه، 13 دلو) برای دو ماه رسماً آغاز کردند. قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزارش شود. یازده نفر در انتخابات ریاست جمهوری و و بیش از 3 هزار نفر در شوراهای ولایتی نامزد‌ند.
در همین حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی کشور هشدار داده‌اند که نامزدان ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی بیش از ده میلیون افغانی مصرف نکنند. آنان تأکید کرده‌اند که اگر نامزدان در مبارزات انتخاباتی بیش از حد تعیین شده پول مصرف کنند، یک تخطی است و برای تخطی میکانیزم وجود دارد. کمیسیون مستقل انتخابات هم‌چنان از نامزدان خواسته که پوسترها، بیلبوردها و تصویرها را در جاهای نامعین که باعث افزایش کثافات شود، نصب نکنند. اما مسئولان مطبوعاتی نامزدان ریاست جمهوری گفته‌اند که پوسترها، بیلبورد و تصویرها را به صورت منظم نصب خواهند کرد.
این درحالی است که در انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی گذشته، نامزدان در مبارزات انتخاباتی پول‌های گزافی را مصرف کردند و نیر تصویرها‌ی‌شان را در جاهای نا‌مناسب نصب کرده بودند. این مسئله نگرانی شدید شهروندان کشور را به دنبال داشت.
عبدالرب رسول سیاف، اشرف غنی احمدزی، عبدالله عبدالله، عبدالرحیم وردک، هدایت امین ارسلا، زلمی رسول، قطب‌الدین هلال، قیوم کرزی، برادر رییس جمهور کرزی، گل آقا شیرزوی، سردار نادر نعیم و داوود سلطان‌زوی از جمله‌ی نامزدان ریاست جمهوری هستند.
این نامزدان از تأمین امنیت‌شان در مبارزات انتخاباتی نگران بودند، اما وزارت داخله‌ی کشور برای آن تدابیر شدید امنیتی را در نظر گرفته است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت،‌ فیصله‌ی شورای امنیت‌ ملی کشور به هر یک نامزد ۳۵ محافظ و ۳ موتر زره‌دار و سه موتر لکسیس توزیع کرده‌اند.
هشدار شهرداری کابل
مسئولان شهرداری کابل‌ می‌گویند که برای نظارت از نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدان ریاست جمهوری آمادگی لازم را در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، پوسترهای نامزدان در دیوارها، درخت، پایه‌های تیلفون و برق، صندوق‌ها ‌یا جاهای نامعین نصب و بر کثافات شهر کابل افزود بودند.
محمد نعیم خوژمن علومی، معاون خدمات شهر‌داری کابل می‌گوید، اگر نامزدان پوسترهای تبلیغاتی‌شان را در دیوارها، خانه‌هاى مردم، پایه‌های تیلفون ‌یا جا‌های نامعین نصب کنند، پوسترهاى‌شان جمع و نیز جریمه می‌شوند. علومی هم‌چنان تأکید کرد‌، پوسترهایی که بی‌جا نصب شوند، 100 تا 500 افغانی جریمه دارند. او به پژواک گفته که اگر نامزدان بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی‌شان را در جاهای نا‌مناسب نصب و بعد زورگویی کنند، به ارگان‌های امنیتی و قضایی کشور معرفی خواهند شد.
کمیسیون مستقل انتخابات‌‌‌ نیز از نامزدان خواسته که لایحه‌ی این کمیسیون را در قسمت نصب پوستر و بیلبوردها در نظر بگیرند. به گفته‌ی آنان، در صورتی که نامزدان در قسمت نصب تصاویر و پوسترهای انتخاباتی از لایحه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات سرپیچی کنند، تخطی شمرده شده و مطابق قانون به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی معرفی می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *