حمایت از قانون؛ شعار اصلی نامزدان در نخستین روز مبارزات انتخاباتی

اطلاعات روز: نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده‌ی کشور دیروز در نخستین مبارزات انتخاباتی‌شان اعلام کردند که در صورت‌ پیروزی، اصلاحات و تغییرات جدی را در حکومت‌شان به وجود خواهند آورد‌.
د‌کتر عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان ریاست جمهوری با ا‌شاره به این‌که تا چهار ماه ديگر قدرت سياسى به طور مسالمت‌آميز انتقال می‌یابد، گفت:‌ «اکنون کشور ما با بحران‌های امنيتى، اقتصادى، فقر و نبود كار و مهاجرت مواجه است». او افزود، در صورت‌ پیروزی در انتخابات آینده با این چالش‌ها مبارزه‌ی جدی خواهد کرد. عبدالله‌ تأکید کرد که از قانون اساسی‌ کشور حمایت خواهد کرد.
هم‌چنان اشرف غنی احمد‌زی، از نامزدان دیگر ریاست جمهوری گفت، فساد اداری در فرهنگ حکومت‌داری ما جرم پنداشته خواهد شد. او تأکید کرد: «در صورت‌ پیروزی، هر اشاره‌ی قانون اساسی را براساس قانون موجود ‌یا قانون نو به یک برنامه‌ی ملی تبدیل خواهیم کرد و نیز هر شش ماه در‌باره‌ی اجراآت قانون اساسی به مردم گزارش خواهیم داد‌».
نامزدان ریاست جمهوری بهار آینده‌ مطابق تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات کشور دیروز مبارزات انتخابات‌شان را رسماً آغاز کردند و پوسترها، بیلبودرها و تصویرهای بزرگ و کوچک این نامزدان در نقاط مختلف کابل و ولایت‌های کشور نصب شدند.
نامزدان دیروز با حضور هزران هوادار‌شان برنامه‌های‌شان را ارائه کردند که برنامه‌های برخی‌شان از طریق برخی تلویزیون‌ها و رادیوهای خصوصی به طور زنده پخش شدند. قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود و یازده نفر برای این انتخابات ریاست جمهوری نامزد‌‌ند.
برخی نامزدان دیروز حکومت حامد کرزی را مورد انتقاد قرار دادند و تأکید کردند، در صورت‌ پیروزی، در همه‌ی بخش‌های کشور اقدامات لازم را انجام خواهد دادند، تا کشور را از وضعیت کنونی نجات پیدا کند. گل آغا شیرزی، نامزد ریاست جمهوری با شعار «تحکیم وحدت ملی» مبارزات انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و گفت، در شرایط کنونی افغانستان به بازسازی و امنیت نیاز بیش‌تر دارد. او تأکید کرد، در صورت‌ پیروزی در امر مبارزه با فساد اداری تلاش خواهد کرد.
هم‌چنان عبدالرب رسول سیاف، از نامزدان دیگر ریاست جمهوری با شعار «حاکمیت قانون» صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت، مبارزه با فساد اداری از شعار‌های اصلی کاروزارهای انتخاباتی او خواهد بود.
اما هم‌زمان با مبازرات انتخاباتی نامزدان شماری از کاربران فیس‌بوک و شهروندان کشور در مورد آنان نظریات متفاوتی داشتند. یکی از کاربران فیس‌بوک نوشته بود، به هیچ‌کدام آنان امیدی نیست که بتوانند در پیشرفت و صلح افغانستان قدمی بردارند. دیگری نوشته بود، همه‌ی نامزدان شعارهای زیبا و جذابی دارند، در انتخابات گذشته هم چنین بود، اما وقتی پیروز شدند، به تعهدات‌شان عمل نکردند.
قیوم کرزی، یکی از نامزدان ریاست جمهوری گفت، در صورت‌ پیروزی برای مردم کشور کار خواهد کرد. او هم‌چنان تأکید کرد، در قسمت حفظ دست‌آوردهای دوازده سال گذشته برنامه‌های منظی را روی دست دارد. کرزی هم‌چنان می‌گوید، حمایت از قانون و عدالت اجتماعی، از برنامه‌های دیگر‌ حکومت‌داری ما‌ست.
اما شماری از شهروندان کابل می‌گویند که نامزدان ریاست جمهوری برای پیروز شدن‌ به مردم وعده‌های رنگین می‌دهند. به گفته‌ی آنان، نامزدان در صورت‌ پیروزی به وعده‌های‌شان عمل نخواهند کرد. مرحله‌ی رسمی مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری صبح دیروز آغاز شد و تا 48 ساعت پیش از روز برگزاری انتخابات (دو ماه) ادامه می‌یابد. قرار است تا یک‌ماه دیگر مبارزات انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی کشور نیز آغاز شوند.
هم‌چنان حامد کرزی‌ دیروز با انتشار اعلامیه‌ای از آغاز روند مبارزات انتخاباتی کشور استقبال کرد و گفت، انتخابات در تقویت مردم‌سالاری و ثبات سیاسی یک گام مهم است. به گفته‌ی او، روند مبارزات انتخاباتی موجب تقویت وحدت ملی و ثبات در کشور خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *