ناتو: رییس جمهور آینده‌ی افغانستان پیمان امنیتی را امضا خواهد کرد

اطلاعات روز:‌ به دنبال تنش میان کابل و واشنگتن روی امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه، آندرس فوگ راسموسن، سر‌منشی ناتو اعلام کرده است که رییس جمهور آینده‌ی این کشور پیمان امنیتی را امضا خواهد کرد. او هم‌چنان می‌گوید، حامد کرزی ممکن پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکند و آن را به جا‌گزین خود (رییس جمهور آینده) بگذارد. سر‌منشی ناتو اما تأکید کرده که اگر پیمان امنیی میان افغانستان و امریکا به امضا نرسد، افغانستان دچار مشکلات جدی خواهد شد.
بحث روی امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن از دو سال به این طرف جنجال بر‌انگیز بوده و بارها روابط این دو کشور را تیره کرده است. مقام‌های امریکا و ناتو همواره هشدار می‌هند که اگر دولت افغانستان این پیمان را امضا نکند، نیروهای امریکایی به طور کامل از این کشور خارج خواهد شد و نیز کمک‌های جامعه‌ی جهانی کاهش می‌یابند، اما مقام‌های حکومتی کشور برای امضای این پیمان بر سه شرط تأکید دارند.
فراهم کردن زمینه‌ی آغاز گفت‌وگوی عملی میان افغانستان و طالبان، آوردن صلح، توقف حملات نیروهای خارجی برخانه‌ها و دهات کشور از شرایط‌ حکومت عنوان شده‌اند. پیش‌تر حامد کرزی تأکید کرد، اگر امریکا شرایط حکومت افغانستان را بر‌آورده نکند، بهتر است از ‌کشور خارج شود.
با این حال آندرس فوگ راسموسن، سر‌منشی ناتو می‌گوید که موجودیت نیروهای خارجی پس از سال ٢٠١٤ در افغانستان یک امر ضروری است. او اما تأکید کرده که در صورت عدم امضاى این پیمان، نیروهای بین‌المللی روی برنامه‌ی خروج نظامیان خارجی از افغانستان کار خواهند کرد.
سرمنشی ناتو‌ این اظهارات را در شهر مونیخ آلمان در حاشیه‌ی یک کنفرانس خبری بیان کرده است. او هم‌چنان در این کنفراس به دولت افغانستان هشدار داده که گزینه‌ی صفر برای این کشور پیش‌نهاد خوبی نیست. به گفته‌ی او، در صورت‌ عملی شدن این گزینه، بدبختی در افغانستان آغاز خوهد شد. راسموسن‌ از مقام‌های ارگ ریاست جمهوری کشور خواسته که در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا به‌زودی به تفاهم برسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *