روش‌های کهنه‌ی ادارى از بين برده می‌شوند

کمیسیون مستقل اصلاحات اداری‌ به هدف عرضه‌ی خدمات بهتر به مشتریان، جذب عواید بیش‌تر و جلوگيرى از فساد، تفاهم‌نامه‌ی روند ساده‌سازی اداره‌ها را با سه وزارت به امضا رسانيد. این تفاهم‌نامه‌ دیروز بین مسئولان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات مُلکی و وزارت‌های صحت عامه، کار و امور اجتماعی و مخابرات امضا شد.
بر‌اساس این تفاهم‌نامه، وزارت صحت‌عامه در بخش کنترول کیفیت مواد غذایی وارداتی، وزارت مخابرات در تطبیق پروژه‌های قراردادی، گزارش پروژه‌ها و الکترونیک ساختن فورمه‌‌ی پروژه‌ها‌ و وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان در تثبیت و پرداخت حقوق شهدا و معلولان همکاری خواهند کرد. برای عملى شدن اين برنامه، زمان معينى مشخص نشده، اما مسئولان می‌گویند که عملی شدن این روند، زمان‌گیر بوده و مدت طولانی را در بر خواهد گرفت.
احمد مسعود توخی، رییس عمومی اداره‌ی خدمات مُلکی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری‌ قبل از امضاى تفاهم‌نامه گفت که هدف از ساده‌سازی در اداره‌ها، این است که شیوه‌های کهنه را از بین ببر‌د و اداره‌ها بتوانند در زمان کم، کار بیش‌تر و بهتر انجام دهند. او افزود که فعلاً کمتر از معیارهای معاصر استفاده می‌شود. استفاده از سيستم کهنه‌ی ادارى، در اکثر ادارات سبب مشکلات گوناگونى چون تأخیر در کار، ضایع شدن وقت مراجعان و… می‌شود.
توخى‌ تأکید کرد: «صدها شیوه‌‌ی کاری است که به اصلاحات ضرورت دارند، ما تلاش داریم تا شیوه‌های کهنه را مشترکاً با ادارات ساده بسازیم‌». به گفته‌ی او، این اداره نقش هم‌آهنگ کننده و تسهیل کننده را با این سه وزارت دارد. عبدالبصیر سرور، معین وزارت صحت عامه نیز گفت: «در گذشته‌ که به ادارات مراجعه می‌شد، در هر ورق بیش از ٢٠ امضا می‌شد که این وقت مراجعین را ضایع می‌کرد و هم فساد را به وجود می‌آورد‌». اما او افزو‌د، پس از ساده‌سازی، ضمن سهولت و ضایع نشدن وقت مراجعان، شفافیت به وجود می‌آید و جلو فساد اداری نیز گرفته خواهد شد. سرور‌ گفت که کمیسیون مستقل اصلاحات اداری‌ از چند سال بدین‌سو به هدف حکومت‌داری خوب و عملی ساختن سیستم اداری کشور، ساده‌سازی را در اداره‌ها‌ آغاز کرده است.
در همین حال، رییس عمومی اداره‌ی خدمات مُلکی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری گفت که ساده‌سازی روند‌های کاری، تا کنون علاوه بر خود کميسيون در وزارت‌های تحصیلات عالی، امور شهرسازی، عدلیه، تجارت، زراعت، مال‌داری، انرژی و مبارزه با مواد مخدر عملی شده است. به گفته‌ی او، قرار است در آینده‌ تفاهم‌نامه‌هاى مشابهى را جهت ساده‌سازی در کار اداری، با سایر ادارات دولتى نيز به امضا برسانیم. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *