وزارت معارف: به دلیل ناامنی 380 مکتب در کشور مسدود‌ند

مقام‌های وزارت معارف می‌گویند، تا چند سال پیش 1200 مکتب در کشور مسدود بودند، اما فعلاً 380 مکتب مسدود‌ند. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، تلاش‌ها برای بازگشایی این مکتب‌ها جریان دارند. ولایت‌های زابل، ارزگان، هلمند و قندهار بیش‌ترین مکاتب مسدود شده را دارند و مقام‌های وزارت معارف می‌گویند، با متنفذان این ولایت‌ها برای بازگشایی مکاتب کار می‌کنند.
محمد کبیر حقمل، سخن‌گوی این وزارت دیروز در یک نشست رسانه‌ای در کابل گفت: «بیش‌تر از 800 مکتب بازگشایی شده‌اند. چند وقت پیش بزرگان قومی زابل وعده سپردند که مکاتب مسدود را باز خواهند کرد و ما کم‌ترین مکتب مسدود را در این ولایت خواهیم داشت. ما در سال جدید خورشیدی خبرهای خوشی در این مورد داریم‌».
کمبود مواد درسی
اما مسدود بودن مکتب‌ها تنها چالش معارف افغانستان نیست. مردم از سویه‌ی پایین معلمان، کمبود مواد درسی و نبود ساختمان مکتب نیز شکایت دارند. عبدالحسیب، باشنده‌ی ولایت لوگر می‌گوید، با آن‌که در منطقه‌ی او مکتب‌ها مسدود نیستند، اما معارف در این ولایت از مشکلات دیگری رنج می‌برد. او گفت: «معلمی درس می‌دهد که تا صنف شش درس خوانده و کسانی معلم‌اند که اصلاً لیاقت استادی را ندارند‌».
دوازده سال پیش و در زمان طالبان اکثر مکتب‌های دخترانه‌ی کشور مسدود بودند و بسیاری مکتب‌های دیگر به حالت نیمه‌فلج فعالیت می‌کردند، اما در 12 سال تغییرات چشم‌گیری در معارف افغانستان به وجود آمده‌اند. در حال حاضر بیش از 10 میلیون کودک به مکتب می‌روند و 211 هزار معلم در مکاتب مصروف تدریس‌اند. آمار تازه‌ی وزارت معارف نشان می‌دهد که 38 درصد افغان‌ها باسواد شده‌اند.
اعمار ساختمان‌های مکتب‌ها، چاپ کتاب‌های درسی و ارتقای ظرفیت معلمان در این مدت وضعیت مکتب‌ها را تغییر داده است. قربان، یک باشنده‌ی کابل که خود دو سال پیش از صنف دوازدهم فارغ شده است، گفت: «اگر انسجام را در نظر بگیریم، بسیار خوب شده، اما نظر به دوسال پیش که من از مکتب فارغ شدم، نصاب درسی فوق‌العاده نسبت به گذشته برای شاگردان مؤثر می‌باشد‌».
معارف و انتخابات
در همین حال، وزارت معارف می‌گوید که نامزدان ریاست جمهوری نمی‌توانند در مکتب‌ها کمپاین‌های انتخاباتی‌شان به راه بیندازند. مقام‌ها در این وزارت تأکید می‌کنند که براساس قانون، معلمان نمی‌توانند در مکتب‌ها برای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کمپاین کنند. حقمل‌ می‌گوید،‌ تنها در روز انتخابات مکتب‌ها در اختیار کمیسیون انتخابات قرار می‌گیرند. سخن‌گوی وزارت معارف گفت، معلمان و شاگردان واجد شرایط می‌توانند به نامزد مورد نظرشان رای دهند، اما از تبدیل کردن مکتب‌ها به مراکز مبارزات انتخاباتی جدا خودداری کنند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *