بیش از 35 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند

اطلاعات روز:‌ بررسی تازه‌ی اداره‌ی مرکزی احصائیه‌ نشان می‌هد که 36 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 25 درصد دیگر جمعیت کشور بی‌کارند. این اداره ارزیابی خود را زیر نام «بررسی ملی خطرات و آسیب‌پذیری‌ها» در 34 ولایت کشور انجام داده است. براساس بررسی اداره‌ی مرکزی احصائیه، زندگی شهروندان کشور از سال‌های گذشته بدتر شده است. اما ارزیابی این اداره نشان می‌دهد که وضعیت خدمات صحی، آب‌رسانی و معارف در کشور نسبت به سال‌های گذشته خوب بوده است.
افغانستان بعد از سومالیا دومین کشور فقیر در جهان شمرده می‌شود. با حضور نیروهای خارجی در کشور فقر و بی‌کاری در چند سال اخیر در حال افزایش بوده است. سازمان ملل نیز همواره از افزایش فقر و بی‌کاری در کشور اظهار نگرانی می‌کند. پیش‌تر دبیرکل سازمان ملل گفته بود که 9 میلیون نفر در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این روند در حال افزایش است.
اداره‌ی مرکزی احصائیه‌ بیش از ۲۲ شاخص مهم در زندگی شهروندان کشور را بررسی کرده است. یافته‌های این اداره نشان می‌دهند که ۳۶ درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیش از۳۰ درصد باشندگان مصئونیت غذایی ندارند. هم‌چنان بررسی اداره‌ی مرکزی احصائیه نشان می‌دهد که وضیعت زندگی شهروندان کشور نسبت به کشورهای ایران، پاکستان‌ و هند بدتر است.
حسیب‌الله موحد، معاون ادار‌ه‌ی مرکزی احصائیه می‌گوید که شهروندان کشور با مشکلات جدی، از جمله فقر و بی‌کاری دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. به گفته‌ی او، وضعیت زندگی شهروندان کشور بسیار وخیم است. فقر، بی‌کاری و مهاجرت از مشکلات اساسی فراروی شهروندان کشورند. با ایجاد حکومت جدید و حضور ناتو، شهروندان کشور امیدوار شدند که تغییرات‌ مؤثری در زندگی‌شان به وجود می‌آیند، اما با گذشت دوازده سال از حکومت حامد کرزی و حضور ناتو، هنوز 36 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
این درحالی است که نامزدان ریاست جمهوری آینده‌ی کشور نیز در چند روز مبارزات انتخاباتی‌شان در این مورد از حکومت حامد کرزی انتقاد کرده‌اند. آنان تأکید می‌کنند، در صورت‌ پیروزی برای مبارزه با فقر، بی‌کاری و فساد اداری و پناه‌جویان کشور برنامه‌ی منظمی را در نظر دارند.
در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی کشور از نامزدان ریاست جمهوری آینده خواسته‌اند که به ارزیابی اداره‌ی مرکزی احصائیه توجه و برای حل آن برنامه‌ریزی کنند. ارزیابی اداره‌ی مرکزی احصائیه با حمایت مالی اتحادیه‌ی اورپا صورت گرفته است. اتحادیه‌ی اروپا برای این ارزیابی‌ ۲ میلیون و 500 هزار دالر کمک کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *