وزارت کار: برای جوانان کشور زمینه‌ی اشتغال فراهم خواهد شد

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی کشور می‌‌گویند که برای جوانان بی‌کار برنامه‌های آموزش حرفه‌‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند. این برنامه‌ها‌ در بخش‌های نل‌دوانی، کمپیوتر، نجاری، خیاطی و برق‌اند. حسام‌الدین همراه‌، معین وزارت کار و امور اجتماعی کشور دیروز در کابل به خبرنگاران گفت، این وزارت به 12 مؤسسه‌ی خصوصی داخلی و خارجی که در بخش آموزش‌های حرفه‌‌ای فعالیت می‌کنند، جواز کار توزیع کرده‌ است. او تأکید کرد که فعلاً 39 مرکز آموزش‌های حرفه‌ا‌ی در کابل و ولایت‌های کشور فعالیت دارند.
‌وزارت کار و امور اجتماعی‌ در حالی از راه‌اندازی آموزش‌های حرفه‌‌‌ای خبر می‌هد که پیش‌تر اداره‌ی مرکزی احصائیه‌ اعلام کرده بود، 36 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 25 درصد جمعیت دیگر کشور بی‌کارند. ارزیابی این اداره زیر نام «بررسی ملی خطرات و آسیب‌پذیری‌ها» در 34 ولایت کشور انجام شده بود.
در همین حال، حسام‌الدین همراه‌، معین وزارت کار و امور اجتماعی کشور گفت، به دوازه مؤسسه‌ی خصوصی داخلی و خارجی که در بخش آموزش‌های حرفه‌‌ای فعالیت می‌کنند، جواز فعالیت داده‌اند. با آغاز فعالیت این مؤسسات، برای تعداد زیادی از جوانانی بی‌کار کشور زمینه‌ی اشتغال فراهم خواهد شد. همراه از دوازده نهاد یاد شده خواست که در قمست کیفیت آموزش‌های حرفه‌‌ای توجه کنند.
او هم‌چنان می‌گوید، در این دوازده نهاد، جوانان بی‌کار از اقشار مختلف کشور جذب و آموزش‌های حرفه‌‌ای را در چند مدت فرا می‌گیرند. همراه اما گفت، وزارت کار و امور اجتماعی در جریان چند سال گذشته‌ بیش از 200 هزار نفر بی‌کار در مراکز آموزشی کابل و و‌لایت‌های این وزارت آموزش‌های حرفه‌‌ای را فرا گرفته‌اند. او تأیید کرد که فعلاً حدود 800 هزار نفر در کشور بی‌کارند و سه میلیون دیگر مصروف انجام کارهای کوتاه‌مدت‌اند.
فقر و بی‌کاری‌ یکی از مشکلات اساسی فراروی شهروندان کشور در جریان دوازده سال گذشته خوانده شده است. با ایجاد حکومت جدید و حضور ناتو، شهروندان کشور امیدوار شدند که تغییرات‌ مؤثری در زندگی‌شان به وجود می‌آیند، اما با گذشت دوازده سال، هنوز 36 درصد شهروندان کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
سازمان ملل نیز همواره از افزایش فقر و بی‌کاری در کشور اظهار نگرانی کرده ‌است. چند ماه پیش دبیرکل سازمان ملل متحد‌ اعلام کرد بود که 9 میلیون نفر در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این روند در حال افزایش است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *