کرزی: در استفاده از فن‌آوری‌های جدید، فرهنگ کشور در نظر گرفته شود

اطلاعات روز: حامد کرزی‌ دیروز در نشست گشایش خدمات‌ انترنتی «جی‌اس‌ام و تری‌جی» شرکت افغان تلی‌کام از استفاده کنندگان سایت‌های اجتماعی و انترنتی کشور خواست که فرهنگ و اخلاق داخلی را مدنظر داشته باشند. او هم‌چنان از پیشرفت در عرصه‌ی مخابرات در کشور اظهار خرسندی کرد و آن را نتیجه‌ی تلاش‌های نسل جوان کشور خواند.
کرزی‌ گفت: «قابل افتخار است که یک تهداب‌گذاری در عرضه‌ی تماس‌های انترنتی از طریق تیلفون و خدمات انترنتی 3‌جی را به ابتکار و پول خود افغان‌ها افتتاح می‌کنیم». به گفته‌ی او، هر قدمی که از سوی خود ما در این خاک برای آبادی کشور برداشته شود، به خیر ملت است و باعث پیشرفت کشور خواهد شد.
خدمات «جی‌اس‌ام و تری‌جی» افغان تلی‌کام دیروز با حضور حامد کرزی، برخی از مشاروان او، وزیر مخابرات و تکنالوژی و برخی وزیران دیگر کشور در کابل گشایش یافت. سيستم‌ «جی‌اس‌ام‌» نسل سوم تکنالوژى معلوماتى است که نسبت به سيستم‌هاى مخابراتى انالوگ و ديجيتل، عصری است. این سیستم خدمات انترنتى را از طريق موبايل با سرعت زیاد عرضه می‌کند.
حامد کرزی‌ دیروز گفت که فن‌آوری‌های جديدی مانند فيس‌بوک، تويتر، يوتيوب و اسکايپ روى کار آمده و مردم از این طریق به‌آسانی با هم‌‌دیگر در تماس می‌شوند. اما او تأکید کرد، استفاده از این فن‌‌آوری‌ها مشکلاتی را نیز به وجود آورده و از آن برضد یک‌دیگر استفاده می‌کنند. کرزی هم‌چنان می‌گوید، کسانی‌که در کشور از فن‌آوری‌های جدید استفاده می‌کنند، بايد متوجه به ماحول فرهنگ، خانواده و زندگى خود باشند.
امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و فن‌آوری کشور در محفل افتتاح خدمات انترنتی «جی‌اس‌ام و تری‌جی» گفت، در هفته‌ی جاری در 10 ولایت دیگر کشور نیز خدمات «جی‌اس‌ام و تری‌جی» افتتاح می‌شود. به گفته‌ی او، این خدمات تا چند ماه آینده در تمام ولایت‌های کشور گسترش خواهد یافت. سنگین تأکید کرد، تا دو سال آینده صد میلیون دیگر برای خدمات «جی‌اس‌ام و تری‌جی» افغان تیلی‌کام اختصاص داده خواهد شد.
شرکت افغان تلی‌کام در سال 1384 به ارزش دو میلیون دالر امریکایی در چوکات وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور ایجاد شد. این شرکت در سال جاری ۶۵ میلیون دالر عواید داشته است. قرار است که پول‌های بیش‌تری برای این شرکت مخابراتی اختصاص داده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *