برف و سرما جان ۱۰ نفر را در شمال افغانستان گرفت

محمد رحیمی، سرپرست ولسوالی درزآب ولایت جوزجان در شمال کشور می‌گوید که ریزش برف سنگین و سرما، باعث مرگ ۱۰ نفر مرد، زن و کودک در این ولسوالی شده است. به گفته‌ی او،٥٠٠ راس مواشی (دام) متعلق به ساکنان این ولسوالی هم در اثر سرما تلف شده‌اند.
رحیمی گفت، راه‌های ارتباطی میان روستاهای این ولسوالی مسدودند و در حدود پنج هزار نفر از ساکنان این محل به لباس گرم، مواد غذایی و کمک‌های صحی نیازمند‌ند. به گفته‌ی او، ارتفاع برف در این منطقه به بیش از یک متر می‌رسد و تاکنون هیچ‌نهادی به مردم محل کمک نکرده است.
علاوه بر‌این، در مسیر ارتباطی این ولسوالی با شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نیز نیروهای مخالف دولت مستقر هستند. ولایت‌های شمالی، مرکزی و شمال‌شرق کشور به دلیل شرایط اقلیمی ویژه به داشتن زمستان‌های سرد و سرمای شدید معروف هستند. دمای هوا در این مناطق گاه بین ۴۶ درجه‌ی سانتی‌گرید زیر صفر تا ۵۱ درجه‌ زیر صفر در نوسان است.
چند روز قبل نیز در ‌دو حادثه‌ی جداگانه‌ی طبیعی در ولایت‌های بدخشان در شمال‌شرق و ولایت بامیان در مرکز افغانستان ۹ نفر جان خود را از دست دادند. یک جبهه‌‌ هوای سرد اغلب شهرهای کشور را در روزهای گذشته فرا گرفته و باعث شد گذرگاه سالنگ، مهم‌ترین مسیر ارتباطی کابل با ۹ ولایت شمالی، برای چند روز مسدود شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *