اوباما با مقام‌های نظامی‌اش در مورد افغانستان گفت‌و‌گو کرد

اطلاعات روز:‌ بارک اوباما، چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا و جوزف دانفورد، فرمانده عمومی قوای بین‌المللی در کشور در مورد حضورشان پس از سال 2014 در کشور باهم مشوره کردند. آنان در کاخ سفید باهم گفت‌وگو و مشوره کرده‌اند. جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید می‌گوید که بارک اوباما، جوزف دانفورد و چاک هیگل در مورد امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن نیز باهم گفت‌وگو کرده‌اند. کارنی‌ ‌می‌گوید، پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا باید به زودترين وقت امضا شود.
کارنی‌ هم‌چنان گفته است که حامد کرزی پیمان امنیتی را هرچه زودتر امضا کند، زیرا در این مورد از دو سال به این طرف‌ بحث مفصل شده است. به گفته‌ی او، مذاکره‌ی دوباره‌ بین کابل و واشنگتن در مورد امضای پیمان امنیتی مفید نخواهد بود. کارنی‌ ‌تأکید کرده است که اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به‌زودی امضا شود، امريکا و متحدانش برنامه‌ها‌ی‌شان را پس از سال 2014 در افغانستان نهایی می‌کنند.
این درحالی است که حامد کرزی، رییس جمهوری کشور می‌گوید، تا زمانی‌که امریکا شرایطش را بر‌آورده نکند، پیمان امنیتی را امضا نخواهد کرد. آغاز عملی گفت‌وگوی صلح میان افغانستان و طالبان، آوردن صلح و توقف حمله‌ی نیروهای خارجی برخانه‌های افغان‌ها از شرط‌های حامد کرزی خوانده شده‌اند. کرزی‌ هم‌چنان تأکید دارد که اگر صلح در افغانستان برقرار نشود، بهتر است امریکا کشور را ترک کند.
در همین حال، لورا لوکاس منگنوس، سخن‌گوى امنيت ملى کاخ سفيد‌ می‌گوید که اوباما معلومات دقیق را در مورد وضعيت اخير افغانستان از جنرال جوزف دانفورد به دست آورده است. او اما می‌‌گوید که امریکا در مورد حضور سربازان خارجی پس از سال ٢٠١٤ در افغانستان تصميم نهايى نگرفته است.
بحث روی امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا، از دو سال به این طرف جنجال برانگیز بوده و بارها روابط دو کشور را تیره کرده است. مقام‌های امریکا و ناتو همواره هشدار می‌دهند که اگر حامد کرزی پیمان امنیتی را امضا نکند، پس از سال 2014 به طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد.
در حال حاضر ۵۷ هزار نیروی خارجی در کشور حضور دارند که ۳۸ هزار سرباز آن مربوط آمریکا است. در صورت‌ عدم امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، تمام این نیروها در پایان سال 2014 افغانستان را ترک می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *