سناتور امریکایی: رییس جمهور‌ آینده‌ی افغانستان پیمان امنیتی را امضا می‌کند

جان مکین، سناتور جمهوری‌خواه امریکا می‌گوید، از مباحثات نامزدان ریاست جمهوری افغانستان اطمینان حاصل کرده که توافق‌نامه‌ی امنیتی کابل و واشنگتن بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور امضا می‌شود. او گفته است، هر یک از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در مباحثه‌ی تلویزیونی گفتند که خواهان امضای توافق‌نامه برای حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان‌اند.
اما مکین تأکید کرد که نامزدان باید از مدت زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان آگاهی حاصل کنند. مکین‌ باور دارد که نیروهای نظامی کشورش در افغانستان حضور دراز‌مدت داشته باشند، اما در جنگ دخیل نشده و تلفاتی را متقبل نگردند.
حامد کرزی، رییس جمهوری کشور همواره می‌گوید که با حضور امریکایی‌ها در افغانستان نباید جنگ ادامه یابد و تنها حضور نظامیان در پایگاه‌های نظامی در حالی که در اطراف و اکناف افغانستان جنگ روان باشد، کافی نمی‌باشد.
ارتباطات سری کابل با طالبان
چندی پیش‌ جان مکین در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود که از خبر ارتباطات سری حکومت حامد کرزی با طالبان متعجب نشده است. مکین‌ گفت که رییس جمهور متوجه آینده‌ی خود و خانواده‌اش است. به باور این عضو سنای امریکا، امریکایی‌ها کارهایی را انجام دادند که باعث عدم اطمینان رییس جمهور افغانستان شده است.
جان مکین گفت: «از روش کنونی کرزی متأثر است، قهر ‌یا عصبانی نیست. کاش می‌توانست از این بهتر عمل می‌کرد. اما بعضی دلایل منطقی برای عمل‌کرد‌هایش موجودند و آن تردید و سر‌در‌گمی آینده می‌باشد».
گشایش دفتر طالبان و بیگانگی روابط
روابط کابل و واشنگتن در این اواخر به تیر‌گی گراییده است. به گفته‌ی این سناتور امریکایی، رییس جمهور اوباما و همتای افغانی‌اش‌ از ماه جولای به این‌سو‌ با هم صحبت تلیفونی نداشته‌اند. مکین به این باور است که آغاز بیگانگی روابط میان کابل و واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ بر می‌گردد که در آن حامد کرزی فکر کرد امریکا می‌خواهد در انتخابات دست‌کاری کند و او را از صحنه بردارد.
اما روابط این دو متحد درست زمانی بیش‌تر به خرابی گرایید که نخستین گام علنی برای آغاز مذاکرات مستقیم طالبان با حکومت افغانستان با ناکامی مواجه شد. در آن مذاکرات‌ طالبان لوحه‌ی امارت اسلامی را در عقب دیوار دفتر طالبان در قطر نصب کردند که با مخالفت شدید ریاست جمهوری مواجه شد.
مکین می‌گوید: «آن‌چنانی‌که من می‌بینم، حامد کرزی بیش‌تر و بیش‌تر به نظر من، غیر‌منطقی شده می‌رود. اما برای این اعمال و اقدامات غیر‌منطقی، یک اساس وجود دارد». او باور دارد که کرزی به خاطر نحوه‌ی گشایش دفتر طالبان در قطر بسیار عصبانی شده بود و دلیلی برای عصبانیت وی وجود داشت.
مذاکرات صلح طالبان پاکستانی با اسلام‌آباد
در حالی که یکی از شروط رییس جمهور کرزی در امضای توافق‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح با طالبان با میانجی‌گری امریکا است، حکومت پاکستان مذاکرات صلح را با طالبان پاکستانی یک‌بار دیگر آغاز کرده است.
هر‌چند مکین از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی ابراز خوشنودی کرد و آن را مستقیماً برای افغانستان بسیار مثمر خواند، اما به باور مکین، تا زمانی که آی‌ا‌س‌آی، سازمان استخباراتی اردوی پاکستان، از نزدیک با شبکه‌ی حقانی و طالبان‌– که در پاکستان پناه‌گاه دارند‌- کار می‌کند، مطمئن نیست که شاهد موفقیت این روند و تأثیر آن بالای افغانستان باشد.
این سناتور امریکایی ابراز اطمینان کرد که مردم افغانستان در انجام انتخابات شفاف و آزاد ریاست جمهوری متعهدند و تأکید کرد که انتخابات به درازا کشانده نشود، اما تهدیدهای امنیتی از جانب طالبان را یک چالش ‌فرا راه انتخابات عنوان کرد. کاروزار انتخابات ریاست جمهوری وارد دومین هفته‌ی خود شده و همه‌ی نامزدان تأمین امنیت، صلح، توسعه‌ی اقتصادی و زیر‌بناهای کشور را از اولویت‌های کاری خود عنوان کرده‌اند. «صدای امریکا»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *