تلاش‌های حکومت برای آوردن یک هزار میگاوات برق از ترکمنستان

مقام‌های دولتی کشور در نظر دارند در مورد وارد کردن یک هزار میگاوات برق از ترکمنستان با مقام‌های این کشور مذاکره کند. به گفته‌ی مسئولان شرکت برشنا، یک هیأت این شرکت به ترکمنستان می‌رو‌د تا در این خصوص با مقام‌های این کشور صحبت کند.
میرویس عالمی، رییس تجارتی شرکت برشنا می‌‌گوید که این هیأت روی قرارداد تجارتی و مسایل تخنیکی لین 500 کیلو‌و‌لت امپیر با مقام‌های ترکمنستان بحث خواهد کرد. او افزود که در سال 2018 شهروندان کشور خواهند توانست تا از این برق وارداتی اضافی ترکمنستان استفاده کنند: «این هیأت ترکیبی افغانستان قرار است که روی مسایل قیمت برق و مسایل دیگر تجارتی به تاریخ یازده و دوازده فبروری در عشق‌آباد روی آن تفاهم صورت بگیرد، انشالله این مسئله به نفع افغانستان است و این توافقات عملی می‌شوند‌».
به اساس معلومات شرکت برشنا، مسئولیت پرداخت مصارف این پرژوه‌ی برق وارادتی به کشور را بانک انکشاف آسیایی به عهده گرفته است. به گفته‌ی رییس تجارتی این شرکت، در حال حاضر افغانستان حدود 50 میگاوات برق مورد نیاز‌ش را از ترکمنستان وارد می‌کند.
در جریان چند سال گذشته دولت نتوانست بندهای برق را در داخل کشور اعمار کند و به همین دلیل برق را از خارج وارد می‌کند. شرکت برشنا می‌گوید که در حال حاضر افغانستان سالانه 400 تا 450 میگاوات برق را از کشورهای مختلف وارد می‌کند. براساس معلومات شرکت برشنا، این شرکت سالانه ظرفیت تولید 150 تا 200 میگاوات برق را دارد.
در همین حال، شماری از کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که حکومت افغانستان باید از لحاظ تولید برق خود‌کفا شود. تاج محمد اکبر، یک تن از این کارشناسان در مورد گفت: «در صورت ناگزیری این هم غنیمت است، به خاطر این‌که دولت خود نتوانست زمینه‌ی تولید برق را از منابع موجود آبی مساعد کند، زمانی‌که این حالت وجود داشته باشد، این هم برای افغان‌ها غنیمت است».
کارشناسان تأکید می‌کنند که حکومت باید با استفاده از منابع طبیعی تولیدات برق را بیش‌تر کند، تا بخش اعظم نیازمندی کشور از این طریق مرفوع شود. در حال حاضر برق کشور از ایران، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان وارد می‌شود. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *