سازمان ملل: نباید انتظار انتخابات بدون عیب در افغانستان را داشت

اطلاعات روز:‌ یان کوبیش، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای کشور دیروز پس از نشر گزارش سالانه‌ی این سازمان در کابل گفت که نباید در سال 1393 انتظار انتخابات بدون عیب در افغانستان را داشت. او‌ می‌گوید: «انتظار نداریم که انتخابات بهار آینده‌ی افغانستان بدون عیب و مطابق شرایط موجود برگزار و مورد قبول همه قرار بگیرد». کوبیش‌ ‌تأکید می‌کند، خوب است که در این مورد گمانه‌زنی نشود و همه‌ی شهروندان افغانستان منتظر یک انتخابات خوب و عادلانه باشند.
این در حالی است که شماری از نامزدان ریاست جمهوری‌، مسئولان نهادهای مدنی و انتخاباتی، نمایندگان شورای ملی و شهروندان کشور از برگزاری انتخابات آینده نگران‌اند. آنان تأکید می‌کنند که بیش از 400 مراکز رای‌دهی در کشور مسدودند، امنیت انتخابات آینده تضمین نیست. به گفته‌ی آنان، در چنین حالت شهروندان کشور چطور توقع برگزاری انتخابات شفاف را داشته باشند.
اما مقام‌های امنیتی کشور همواره تأکید می‌کنند که برای برگزاری انتخابات سال 1393 تدابیر شدید امنیتی را روی دست گرفته‌اند. هم‌چنان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که در انتخابات آینده بی‌طرفی کامل را حفظ خواهد کرد و نیز به ‌نامزدان اجازه‌ی استفاده از امکانات دولتی را نخواهد داد.
این در حالی است که پیش‌تر برخی نهادهای مدنی اعلان کرده بودند که یک نامزد ریاست جمهوری برای مبارزات انتخاباتی‌اش از امکانات دولتی استفاده می‌کند.
با این حال، یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای کشور در این مورد گفت: «مقام‌های دولتی افغانستان برای برگزاری انتخابات سال 1393 مسئولیت بزرگی بر دوش دارند، نگذارند در این انتخابات قانون اساسی کشورش نقض شود». او افزود که همه‌ی نامزدان ریاست جمهوری و مقام‌های دولتی، نهادهای انتخاباتی و مدنی این کشور در قبال برگزاری انتخابات عادلانه مسئولیت دارند.
کوبیش خطاب به نامزدان ریاست جمهوری آینده نیز گفت: «نامزدان به افراد و هوادانش که در بخش‌های کمپاین فعالیت می‌کنند، دستور دهند تا در راستای برگزاری یک انتخابات خوب و منصفانه تلاش کنند». او می‌‌گوید که از تلاش‌ها براى برگزارى هرچه بهتر انتخابات آینده‌ی افغانستان حمايت می‌کند.
قرار است سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل سال 1393 برگزار شود. مبارزات انتخاباتی نامزدان 13 دلو ماه جاری آغاز شد و تا چند هفته‌ی آینده پیکارهای انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی نیز آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *